Batman: Arkham Asylum

Vytvořeno 05.10.2009 00:07:51 | Poslední změna 05.10.2009 00:09:20

BATMAN: ARKHAM ASYLUM

Keď blázna odvedieš do sanatória, je to ako keby si ho viedol domov"- Joker

Komixový superhrdinovia to vo svete videohier vôbec nemajú ľahké. Väčšinou sa totiž viažu k filmu, ktorý nejaký génius chce previesť do hernej podoby. A ako všetci dobre vieme, hry podľa filmov väčšinou končia veľkými katastrofami - kompletný výpis komixovo-filmových hier ktoré u kritikov aj kupujúcich hráčov vyhoreli by bol veľmi dlhý - za všetky spomeniem len Spiderman 2 (PC verzia), Spiderman 3 (všetky verzie), Iron Man a mnoho iných. Hry, ktoré sú od začiatku obmedzené filmovou licenciou a presne daným scenárom skrátka nemôžu nikdy dopadnúť veľmi dobre. Avšak, ani komixové hry mimo filmov nedopadajú vždy najlepšie - nedávno vydaná Marvel Ultimate Alliance 2 bola medzi kritikmi dosť neobľúbeným dielkom.

Zrejme však pomaly svitá na lepšie časy - minimálne čo sa týka čisto komixových adaptácií. Približne pred rokom ma príjemne prekvapil Spiderman: Web of Shadows - hoci táto hra nebola úplne dotiahnutá do konca, bola jednou z prvých, ktorá ukazovala ohromný potenciál komixových svetov bez filmových zábran. X-Men Origins: Wolverine bol relatívne neúspešný film, no hra, ktorá sa rozhodla prekročiť hranice filmového scenára, bola kritikmi aj hráčmi prijatá veľmi dobre. A v polovici septembra dorazila na pulty obchodov ďalšia veľmi sľubná hra podľa komixu - Batman: Arkham Asylum.

Temný Rytier je v hernom svete relatívne nováčikom - svoje začiatky si odbil na staručkých konzolách NES či SNES, to už si však pamätá len málokto. Nový Batman prichádza na konzole aj počítače a prináša sviežu hrateľnosť a šikovne vymyslený príbeh. Poďme sa teda spoločne pozrieť do temného sanatória Arkham, čo si na nášho netopierieho hrdinu pripravil Joker a jeho parta.

Dej

Úvodná videosekvencia nás veľmi príjemne vovedie do deja - jednej noci sa Temnému Rytierovi podarí zajať Jokera a odviesť ho do Arkhamského sanatória. Batman však cíti vo vzduchu niečo nekalé. Joker sa nechal zajať až príliš rýchlo. Navyše, vo väznici Blackgate vypukol požiar a všetci Jokerovi muži boli dočasne premiestnení práve na Arkhamov ostrov. Je to celé náhoda? Ak tipujete, že nie, máte pravdu. Joker sa pri prvej príležitosti vytrhne spod kontroly stráží a rozpúta v sanatóriu pravé peklo. A je len na Batmanovi aby pomaľovaného šialenca zastavil.

Dej pochádza z pera Paula Diniho, ktorý má za sebou scenáre animovaného seriálu o Temnom Rytierovi. A príbeh hry Arkham Asylum je na veľmi vysokej úrovni - od začiatku až po koniec je nabitý akciou a napätím, ktoré občas vystrieda logická hádanka. Logické hádanky a všetky skryté „poklady" sú dieľom jedného z Batmanových známych - Edwarda Nygmu, prezývaného Riddler. Ten vás bude počas celej cesty sanatóriom sprevádzať, dávať vám rôzne hádanky a posmievať sa vašim detektivským snahám. Okrem Jokera a Riddlera však narazíte aj na mnoho iných záporákov - niekoľkokrát budete zápasiť so Scarecrowom a jeho otravným toxínom, dostanete sa do Arkhamských kanálov, kde kraľuje Killer Croc, a narazíte aj na tvrdohlavého Banea. V miestnych záhradách budete musiet skaziť plány Pamele Isley alias Poison Ivy a nejeden nepríjemný (elektro)šok vám pripravý aj Jokerova najväčšia faninka - Harleen Quinzell alias Harley Quinn. Okrem veľkých antagonistov budete neprestajne zápasiť s Jokerovou armádou hrdlorezov a ešte akoby mimochodom sa posnažite zistiť, o čo vlastne Jokerovi tentokrát ide. Na pomoc vám prídu pomocníci ako Jim Gordon a Batmanova „priateľka na telefóne" - Oracle - alias Barbara Gordonová.

Dej má len veľmi málo slabých či hluchých miest a nedá sa hodnotiť inak než pozitívne. Narazíte na každú podstatnejšiu postavu z Batmanovho sveta (okrem Tučniaka, Catwoman a Harvey Denta - ktorý je ale spomenutý vo finálnej videosekvencií) a je úžasné, koľko rôznych dejových odbočiek sa do jednej hry zmestí. Napriek rozvetvenosti príbeh pôsobí krásne celistvo a pre tých, ktorí nie tak celkom poznajú Gotham a jeho hrdinov je pripravené veľké množstvo informácií o tom, kto je kto. Ja sám som sa komixovým dobrodružstvám o Batmanovi nikdy nevenoval - Batmana poznám len z novej Nolanovej filmovej série. Arkham Asylum je však postavený tak, aby vyhovel ako majiteľom všetkých výtlačkov komixu tak aj ľuďom, ktorí o Temnom Rytierovi nikdy predtým nepočuli.

Hrateľnosť a Dizajn

Samotné hranie Batmana by sa s trochou nadsázky dalo prirovnať k hrám série Splinter Cell. Nielen že hrdinu sledujete spoza ramien, ale aj celkový dizajn je tomuto veľdielu od UbiSoftu veľmi podobný. Batman síce nemá pištoľ a supermodernú pušku ako Sam Fisher; najlepší agent NSA by však zrejme zbledol od závisti pri pohľade na Batmanovu zbierku gadgets (špeciálne technické pomôcky). Od základného vystreľovacieho háku, pomocou ktorého sa Batman dostane tam, kam by sa normálny smrteľník nikdy nedostal, cez klasické „Batarangy" s omračovacím efektom až po výbušný gél či hypermodernú obdobu pakľúčov. Jednotlivé gadgets si môžete postupne vylepšovať (napríklad Batarang s rádiovým signálom, ktorý upúta pozornosť okolostojacich stráží), čo vám otvára nové možnosti, ako prekonávať nástrahy Arkhamu.

Dizajn jednotlivých levelov je trochu lineárnejší ako v spomínanom Splinter Cell - Dark Knight postupuje z jednej miestnosti do druhej a zas a znova bojuje s Jokerovými nástrahami. Tie pozostávajú buď z hľadania priechodu do ďalšej časti sanatória alebo z boja s niekoľkými hrdlorezmi.

Hádanky sú väčšinou znesiteľné a pri troche snaženia sa správna cesta dá nájsť relatívne rýchlo - a ak by sa vám podarilo zakysnúť, Batman má vždy po ruke svoj „detective view" - obdoba noktovizoru Sama Fishera, vďaka ktorému Bruce Wayne vidí, ktoré objekty sú podstatné a ktoré nie. Detective Mode vám väčšinou nie veľmi nápadne ponúkne správnu cestu - väčšinou sa jedná o jemné indície ako káble elektrického vedenia (ktoré vedú k zámkovým mechanizmoma je treba ich hacknúť) alebo inak sfarbený vchod do vetracej šachty. Detective mode je príjemným prvkom dizajnu, ktorý používať nemusíte a teda vám nebráni v samostatnom riešení zákysov, ale dokáže vám pomôcť v situácií, keď si neviete poradiť. Okrem toho Detective mode zobrazuje steny, ktoré sú labilné a dajú sa zničiť za pomoci správného množstva explozívneho gélu.

Ako som spomínal pred chvíľou, level dizajn je relatívne lineárny, po prvých pár misiách sa však dostanete na voľné priestranstvo. A hoci vám minimapa bez problémov ukáže, kam by mali vaše hrdinské kroky smerovať, nič vám nebráni vrhnúť sa na lov Arkhamských tajomstiev. To je mimochodom veľmi záslužná činnosť, pretože okrem Riddlerových zelených otáznikov možete zbierať aj rôzne bonusové materiály ako napríklad rádiopásky, na ktorých sú rozhovory jednotlivých záporákov s psychológmi - čo je vo väčšine prípadov pekná sranda.

Posledným prvkom dizajnu pri ktorom sa pristavým je boj.  Keď sa ocitnete vo veľkej miestnosti plnej záporákov, máte 2 možnosti - môžte sa pustiť do boja ručne - Batmana ovládate len tlačítkami myši a občas shiftom. Napriek zjavnej jednoduchosti je boj veľmi príjemnou súčasťou, aj keď je tak trochu pravda, že zo začiatku bojuje Temný Rytier takmer sám od seba. Až v neskôršých pasážach musíte jeho údery presne načasovať, inak vás nepriatelia (ktorí sú vždy v početnej prevahe) zničia behom niekoľkých chvíľ.

Boj zblízka je síce fajn, no ak Jokerovi hrdlorezi nosia v rukách zbrane, vaše ruky, akokoľvek silné, sú takmer bezmocné. Batman totiž vydrží len veľmi málo strelných rán a potom potupne padá k zemi (mimochodom, po smrti sa vám ukáže Joker alebo jeden z bossov hry a veľmi nepríjemne sa vám začne posmievať). Vtedy je lepšie vyliezť niekam mimo dohľad nepriateľov a podobne ako v hrách Splinter Cell postupne odstraňovať súperov jedného za druhým - či už spomínanými rádio-batarangmi, výbušnými pascami alebo rýchlym útokom zhora. Taktický súboj je Batmanova špecialita a v tejto hre je to naozaj unikátny pocit - vyčistiť miestnosť plnú po zuby ozbrojených zločincov bez jedinej kvapky (vašej) krvi je pôžitok, ktorý zažijete len v máloktorej hre.

Ovládanie je zvládnuté na výbornú - ako som už spomínal, boje sú krásne jednoduché a platforming vám vrásky na tvári tiež nevytvorí. Ešte musím pochváliť výrobcov hry za bezchybný kód - hra ani raz nepadla a nezasekla sa. A to je - vzhľadom na to, že bola vydaná simultánne na PC aj konzole - úžasné.

Technické prevedenie

Batman: Arkham Asylum je postavený na grafickom engine Unreal 3.0 a využíva plnú podporu fyzikálnych efektov PhysX. To v skratke znamená, že hra vyzerá naozaj úžasne. Od modelov postáv - tu si nedovolím nepovedať, že modely Harley Quinn a Poison Ivy sú naozaj prekrásne a veľmi sexy - cez jednotlivé lokácie, vegetáciu a priam monumentálne stavby až po otvorené priestranstvo Arkham Islandu, všetko je úžasné a správne temné. Výrobcovia si naozaj dali záležať na tom, aby hra od prvej až po poslednú videosekvenciu pôsobila tajomne, čo sa im aj podarilo.

Pochvalu si zaslúži aj prevod hry na PC - Unreal Engine vie byť relatívne nenáročný, ak s ním vie výrobca správne pracovať - a presne toto je prípad Batmana. Na mojom starnúcom notebooku (2x2.00 Ghz, GeForce 8600M GS a 4GB RAM) sa hra hýbala dosť svižne v nižšom rozlišení a takmer plných detailoch (bez motion bluru).

Hudba je veľmi dôležitým prvkom tejto hry, pretože skvelo dotvára atmosféru. Ako povedal autor soundtracku Ron Fish, hudba k filmom Batman Začína a Temný Rytier (Hans Zimmer a James Newton Howard) je veľmi populárna, preto aj tento herný soundtrack čerpá z filmového ozvučenia - nie však jednotlivé témy a motívy, ale skôr spracovanie. Pravda, aj tu má hudba svoje melódie, sú ale omnoho viac skryté ako vo filmoch.

Veľký potlesk si však zaslúši dabing. Batmanov hlas síce občas znie trošku nezaujímavo - avšak Jokerov dabing je priam fantastický. Herec Mark Hamill presne trafil množstvo šialenstva a agresivity v Jokerovom hlase a tak každá šašova hláška vás buď zamrazí alebo rozosmeje. A nie je to len občas. Joker veľmi často zasahuje do hry rôznymi oznamami, vyhrážkami či vtipmi na hranici medzi čiernym humorom a morbídnym šialenstvom. Zvukovo teda Arkham Asylum naplno exceluje - miestami totiž naozaj uveríte, že ste sám uväznený na ostrove, ktorý ovláda psychopat.

Záver

Batman: Arkham Asylum je skvelá hra. Po všetkých stránkách skóruje naplno a v podstate neexistuje nič, čo by sa jej dalo vytknúť. Akonáhle vás začne unavovať platforming, hra vám hodí do cesty partičku nahnevaných zločincov. Keď všetci nepriatelia ležia v prachu pri vašich nohách, na scénu sa dovalí boss. A tak dokola. Bezchybný dizajn, skvelé ovládania a vynikajúca technická kvalita stavia hru Arkham Asylum medzi adeptov na hru roku 2009.

Dej                                - 10/10

Hrateľnosť & Dizajn        - 10/10

Grafika                          - 10/10