Dragon Age: Origins

Vytvořeno 15.11.2009 23:27:48 | Poslední změna 15.11.2009 23:32:45

Návrat (RPG) kráľa?

Od roku 2004 až podnes si hra Dragon Age: Origins vytvorila okolo seba zástupy fanúšikov, ktorí sa jej nevedia dočkať. Prečo? Pretože od dôb Baldur's Gate a Neverwinter Nights ubehlo už mnoho dní a hráči RPGčiek pomaly strácali nádej, že sa firma Bioware vráti na svoju „materskú" PC platformu. Niet sa čo diviť, veď posledné 2 hry tejto firmy - Jade Empire a Mass Effect - boli pôvodne vyvíjané pre konzole a PC verzie prichádzali až neskôr.

Teraz sa však situácia mení a legendárny výrobca RPGčiek sa vracia na PC. Je to však návrat kráľa, alebo Bioware po toľkých rokoch stratil svoju formu a už nedokáže uspokojiť nároky PC hráčov?

Dej - šesť počiatkov, nekonečné množstvo príbehov.

Všetci, ktorí hrali niektoré z Bioware RPGčiek, vedia, že príbeh ich hier obvykle nehrá tú úplne najdôležitejšiu úlohu. Ani v Dragon Age: Origins to nie je inak. Hoci treba hneď povedať, že tentokrát je dej omnoho zaujímavejší než kedykoľvek predtým (s výnimkou Mass Effectu, ale vzhľadom na to, že Mass Effect je sci-fi sa to neoplatí porovnávať). Dragon Age totiž prináša mimoriadne hutnú dark-fantasy atmosféru - predstavuje svet, v ktorom neexistuje jasný rozdiel medzi dobrom a zlom. Narozdiel od klasických fantasy klišé tu nenájdete krásnych a múdrych elfov, ale menejcenných otrokov, ktorí majú v sebe hlboko zakorenenú nenávisť voči ľudom. Objavíte svet plný zloby, zrady a pomsty, ale aj lásky či hrdinstva.

Dragon Age: Origins (v češtine „Počátky") začína v podstate ako každé iné RPG - vyberáte si pohlavie, povolanie a rasu svojho avatara. Okrem toho si však vyberiete aj jeden z takzvaných Origin stories - teda dejové pozadie vášho virtuálneho hrdinu. Výber počiatku určuje, ako hra začne. Každý origin story je spätý s určitou kombináciou rasy a povolania. Ako človek bojovník môžete začínať len v koži princa. Ako elf môžete začínať buď ako elf z mesta - čiže v podstate otrok, alebo elf zo samostatnej osady. Trpaslíci začínajú buď ako obyčajný ľudia z ulice alebo členovia šľachty. Okrem toho majú všetci mágovia svoj vlastný origin story. Dohromady je počiatkov 6 a každý začína na inom mieste, v iných podmienkach, s inými postavami a prináša do deja trochu iný uhol pohľadu.

Ak ste nadšený z toho, že hru vlastne môžete hrať 6-krát a zakaždým inak, musím vás schladiť - nech si totiž vyberiete ktorýkoľvek origin story, skôr či neskôr sa dostanete na vopred danú dejovú linku, ktorú majú všetky rasy a povolania spoločné. Po úvodných udalostiach vás totiž z vašej rodinnej osady odvedie Duncan, rytier legendárneho rádu Grey Wardens (Šedí strážcovia). Svetu totiž - ako približne každých niekoľko storočí - hrozí záhuba. Kráľovstvo Ferelden napádajú hordy nazývané Darkspawn. Rád Šedých strážcov ich po celé stáročia vždy zastavil - tentokrát však legendárnych rytierov čaká veľmi nepríjemná zrada a na vás - ako najnovšom členovi Grey Wardens - ostáva veľmi ťažká úloha - zhromaždiť armádu dosť silnu na to, aby zachránila svet pred skazou. To vás prinúti precestovať celú mapu a postupne nabrať spojencov na piatich rôznych miestach. Samozrejme, nie všetko je také jednoduché ako sa zdá - v kráľovstve trpaslíkov vrcholí občianská vojna o trón, elfovia majú menší vnútorný problém s ideou, že by pomáhali ľuďom; ľudia naopak trpia pod tlakom nemŕtvych, ktorí sa záhadne objavujú v noci na zámkoch a tak podobne. Na vás je, aby ste lokálne problémy jednotlivých rás vyriešili a naverbovali čo najviac bojovníkov.

V tomto bohumilom snažení vám bude pomáhať menší zástup NPC spoluhrdinov - mierne strelený rytier Alistair, rádoby-temná čarodejnica Morrigan s mimoriadne ostrým jazykom, člen tajomnej rasy qunari odsúdený na smrť - Sten, bývala mníška Leliana, bojový pes (ktorého si môžete sami pomenovať) a veľa, veľa iných. NPCčka sa k vám pridávajú postupne v závislosti na tom, v akom poradí navštevujete jednotlivé miesta na mape. Dokonca je možné pomoc niektorých hrdinov odmietnuť, čo však ja osobne neodporúčam - aj keby to malo byť len kvôli mimoriadne zábavným dialógom medzi jednotlivými postavičkami (a medzi postavičkami a psom...) :-)

Ako ste zrejme už stihli pochopiť, dej nie je nijak extrémne originálny a rozhodne vám nebude brať v noci spánok. Čo sa mu však rozhodne nedá uprieť je jeho rozvetvenosť, vysoká tvárnosť a určitá nelineárnosť. Každá postava a každá lokácia má svoj príbeh, ktorý môžete preskúmať, alebo odignorovať, čím sa ale pripravujete o veľmi zaujímavý pôžitok.

Čo je však v Dragon Age omnoho podstatnejšie ako samotný dej je svet a jeho atmosféra. Drvivá väčšina RPG od Bioware má natoľko prepracované svety, že ani netušíte ako a odrazu žijete svoj virtuálny život v prostredí hry - a Dragon Age nie je výnimkou. Fantasy na vás dýcha z každého zákutia magických chrámov a legendárnych hradov. O svete si môžete priamo v hre prečítať niekoľko kníh a NPCčka vám s radosťou prerozprávajú úžasnú históriu jednotlivých kráľovstiev. Hra vás navyše prevedie všetkými vrstvami obyvateľstva - budete riešiť problémy chudobných a slabých,ale aj rozbroje kráľov. Zablúdite do schátralých dedinských domkov a ocitnete sa aj v prezdobených sálach miestnej šľachty. Skrátka - v Dragon Age nájdete všetko, čo by ste očakávali od reálneho, plne funkčného fantasy sveta.

Game Design - Baldur's Gate, Witcher a World of Warcraft v jednom...

Dragon Age je klasické RPG, ktoré kráča po stopách svojich predchodcov - hlavne Baldur's Gate (hoci Dragon Age nepoužíva pravidlá Dungeons & Dragons). Svet Dragon Age nie je otvorený na štýl Oblivionu, ale skôr sa blíži hrám ako The Witcher - delí sa na niekoľko lokácií, medzi ktorými sa presúvate pomocou mapy. Okrem predeterminovanej dejovej línie sa môžete venovať postranným questom, ktorých je naozaj dosť v každej lokácií. Napriek tomu, že sú obvykle omnoho jednoduchšie než úlohy spojené s dejom, nie sú príliš jednotvárne. Questy môžete získať aj úplne náhodne (napríklad ak sa vám náhodou podarí objaviť nejakú vec spojenú s questom, tento sa automaticky pripíše do veľmi šikovne vytvoreného denníka). Za vaše hrdinské činy získavate okrem peňazí - za ktoré nakúpite všemožnú výbavu - aj skúsenostné body. Pokiaľ ich nazbierate dostatok, môže jedna z vašich postáv postúpiť na vyšší level. To obvykle zahŕňa nielen klasické prerozdeľovanie bodov medzi základné vlastnosti - ako sila, obratnosť, zdravie, mágia, výdrž či šikovnosť - ale aj kupovanie nových dovedností. Tie sa delia do niekoľkých skupín - u mágov sú to útočné, obranné a podporné kúzla, u bojovníkov schopnosť používať štít alebo dva meče, u tulákov zase schopnosť kradnúť, zneviditeľnieť, používať luk či dýku.

Na leveloch 7 a 14 môže navyše každá postava získať jednu zo štyroch špecializácií; pre každé základné povolanie existujú iné špecializácie - bojovník sa môže stať napríklad templárom, rytierom či berserkerom, mág sa môže vyučiť na liečiteľa, „klasického" elementálneho čarodeja alebo „shapeshiftera" - čiže sa môže meniť na rôzne kreatúry - a tulák sa môže stať vrahom, ostrostrelcom či zlodejom. To všetko len za podmienky, že sa vám podarí nájsť toho správneho trénera.

Ak ste teraz zbystrili pozornosť a rozmýšľate, či som nezačal písať recenziu na nejaké to online RPG typu World of Warcraft, tak ste na správnej adrese - je totiž až podivuhodné, ako veľmi podobné sú hry Dragon Age a WoW svojím dizajnom. Totiž, Dragon Age sa dá hrať takmer rovnako ako World of Warcraft či iné MMORPG - zo svojich postáv totiž postupne tvoríte klasické MMO charaktery; tank - ktorý na seba naviaže nepriateľov pomocou špeciálneho skillu, damage-dealer - ktorý silnými kúzlami či údermi zbrane zráža jedného nepriateľa za druhým, lukostrelec či dýkar - ktorý sa nenápadne dostane protivníkom za chrbát a liečiteľ, ktorý prípadné chyby v stratégií zachráni liečivou mágiou.

O možnostiach jednotlivých povolaní by sa dalo písať veľmi dlho; stačí však povedať, že ak ste niekedy mali problém v MMORPG nájsť vhodnú partu ľudí, ktorá by sa správala presne podľa vašich predstáv, stačí si pustiť Dragon Age a máte po problémoch.

Tu totiž prichádza do hry ďaľší geniálny dizajnový prvok - predsa len, ovládať počas boja štyri postavy naraz by bolo trochu moc, preto je tu možnosť hru kedykoľvek zastaviť, rozdať svojim zverencom rozkazy a potom v boji pokračovať. K uľahčeniu a sprehľadneniu mnohých situácií navyše pomáha kamera, ktorú môžete ľubovoľne otáčať a v prípade potreby ju zavesiť vysoko nad bojisko a tak sa postupne rozhodovať, ako pokračovať v boji (pozor, kameru je možné odzoomovať len v PC verzií hry!).

Pravda, pauzovanie boja nie je v hrách od Bioware žiadna prevratná novinka. Novinkou však rozhodne je fakt, že tentokrát možno boj ani nebudete musieť zastavovať. Dragon Age totiž prináša prevratnú vec v oblasti umelej inteligencie - svojich spolubojovníkov si môžete sami naprogramovať! Celé sa to odohráva pomocou jednoduchých podmienených príkazov. Príklad: pokiaľ máte v parte healera, stačí mu do stratégie zadať príkaz, že ak má niektorý hrdina menej než 25% života, treba naňho rýchlo zakúzliť heal. Lukostrelci zase ocenia príkaz vymeniť luk za meč v prípade, že ich niekto napadne zblízka. Okrem takýchto relatívne jednoduchých príkazov však môžete stratégie nastavovať až do absurdných detailov - napríklad ak sú protivníci zraniteľný ohňom, mág môže všetkým vaše zbrane dočasne zapáliť. Ak má hrdina v dosahu troch a viacerých nepriateľov, použije špeciálny útok mečom, ktorý ich zraní všetkých naraz. Používanie stratégií vyžaduje určité schopnosti v rámci hry a hlavne trochu času, aby ste pochopili, čo ako funguje a ktorá stratégia je ideálna. Jednotlivé stratégie si môžete ukladať - pokiaľ sa však nechcete zdržovať detailami, navolíte jednoducho stratégie prednastavené výrobcami, ktoré obvykle fungujú dosť dobre. Pokaiľ si však dáte tú námahu, budete odmenení úžasným pocitom, že vaši spoločníci sa správajú takmer ako žíví hráči.

Samotný boj prebieha automaticky - teda v podstate svojej postave len zadáte cieľ a občas vyberiete nejaký ten skill, ktorý treba použiť, inak však do bitky nezasahujete.

Nechcem komentovať obtiažnosť, pretože ja sám niesom nijak extrémne hardcore hráč. Dragon Age hrám na najľahšej obtiažnosti, pretože si chcem hru skôr užiť než nad ňou strácať nervy. Aj tak je však dostatočne ťažká a predpokladám, že skúseným hráčom RPG budú vyhovovať tvrdšie obtiažnosti.

Dragon Age som ešte nedohral. Už som nad ňou strávil dobrých 25 hodín a to som sa ešte nedostal ani k tretine príbehového questu. Už podľa toho sa dá určiť, že táto hra sa rozhodne nedá dohrať za jeden víkend, ba dovolil by som si tvrdiť, že ani za jeden týždeň. Oficiálne recenzie hlásia, že hlavná dejová línia sa dá dokončiť za 60 hodín - bez akýchkoľvek postranných úloh. Čo je samozrejme na dnešné pomery úžasné číslo. Okrem toho však Dragon Age ponúka aj skvelú zámienku celú hru zopakovať po dokončení - šesť origin stories a množstvo spôsobov, ako hru odohrať, to je naozaj veľmi silná návnada v období, keď pravé RPGčka začínajú skoro vymierať.

Technické spracovanie - Achilova päta draka?

Po opise takmer bezchybného dizajnu sa dostávame k veľmi rozporuplnej fáze recenzie. Technické spracovanie rozdelím klasicky na grafiku a zvuk, ale začnem od konca.

Totiž, zvukovej kulise, dabingu a hudbe sa nedá nič vytknúť - teda okrem faktu, že hlavný hrdina nie je nadabovaný. Áno, čítate správne, hlas vášho hrdinu nikdy nepočuť a hoci všetky ostatné NPC svoj hlas majú, záchranca sveta (zase raz) zachraňuje svet mlčky. Mohol by som tu spustiť veľmi obsiahly nárek na tému Prečo najväčší hrdinovia nemajú svoj hlas, ale to si nechám na inokedy. Teraz len v skratke poviem, že to celé pôsobí veľmi neprofesionálne a hlúpo. V dobách, keď sa šetrilo miesto na diskoch a peniaze za hlasy hercov by som to chápal. Toto však nie je prvé RPG od Bioware, miesta na DVD či pevných diskoch je dostatok a vydavateľ Dragon Age - Electronic Arts - žiadne veľké finančné problémy nemá. Prečo je potom problém zohnať ďaľších pár hercov, ktorí by prepožičali svoj hlas hlavným hrdinom? Aj keby boli hlasy len dva - jeden mužský a jeden ženský - už tak by to pôsobilo úplne inak než nemé pohľady počas kvetnatých rozhovorov medzi ostatnými NPC.

Celý tento problém je ešte zvýraznený tým, že predchádzajúca hra od Bioware - Mass Effect - mala dabing kompletný - a to aj napriek tomu, že hrdinu si tvoril sám hráč a hra je naozaj dosť ukecaná. Jeden mužský a jeden ženský hlas delí Dragon Age od Mass Effectu - hru dabingovo zastaralú od hry modernej.

Ako náplasť môže pôsobiť fakt, že hlasy ostatných postáv v Dragon Age sú na skvelej úrovni - každá veta je presvedčivá a vďaka dobrej kvalite textu rozhovory nikdy niesú príliš nudné.

Okrem toho však po stránke ozvučenia nie je moc čo vytýkať - zvuky bitky sú vynikajúce a rôznorodé, takže nemáte pocit, že počujete stále ten istý zvuk tých istých dvoch mečov.

Osobitný odstavec si zaslúži hudba. Dnes už jeden z najznámejších skladateľov pre hry, Inon Zur, zložil doteraz zrejme svoj najlepší soundtrack vôbec. Od prvého momentu, keď zaznie clivý hlas Aubrey Ashburn, cez úchvatné tóny bitiek, až po záverečnú pieseň I am the one pri titulkoch, si hudba udržuje vysokú kvalitu. Okrem skvelej kompozície však treba pochváliť aj vynikajúce umiestnenie; soundtrack sa totiž ozve vždy v tú správnu chvílu. Počas viacerých dôležitých dialógov sa ozvú melancholické tóny hlavnej témy, ktorá vás sprevádza celou hrou. Inon Zur dokázal niečo, čo zvláda len málo skladateľov. Povýšil klasický RPG underscore - obvykle nudné skladby bez nápadu, ktoré dotvárajú atmosféru počas behania po mestách - na unikátny zážitok. Vypnúť hudbu v hre Dragon Age by bolo takmer hriechom.

Uši budú počas hrania Dragon Age určite spokojné. Ale čo oči? Bioware použil pri vývoji hry vlastný grafický engine Eclipse. Čo je škoda, keďže napríklad Mass Effect používal Unreal Engine 3.0, ktorý je aj k slabím počítačom obvykle veľmi milosrdný. To bohužiaľ o Eclipse neplatí. Pokaiľ teda nemáte silný stroj, na grafické orgie rovno zabudnite. Avšak ani na znížených detailoch si nezahrá každý. Navyše, už na strednej úrovni detailov hra nevyzerá nijak vábne - napríklad The Witcher vyzerá omnoho lepšie a to je skoro o 2 roky starší! A behá plynulejšie! Čo sa stalo? Ťažko povedať. Dragon Age bohužiaľ trpí klasickým neduhom konzolových hier (čo je veľmi prekvapivé vzhľadom na to, že je to hra vyvíjaná primárne pre PC...) - detaily sa dajú nastaviť len v skokoch. Teda buď máte všetky vylepšenia obrazu, vysokokvalitné HDR osvetlenie, real-timové tiene, kompletné odrazy vo vode, rozmazanie objektov v diaľke - alebo nemáte nič z toho. Narozdiel od Witchera či Mass Effectu si teda vlastnoručne detaily nenastvíte, čo je veľká škoda.

Na druhú stranu, hra vyzerá naozaj pekne pri plných detailoch, ale obávam sa, že po vizuálnej stránke existujú aj prepracovanejšie hry. Pravda, všetky objekty sú skvelo namodelované, textúry krásne ostré, efekty dotvárajú solídny vizuálny zážitok, ale nie je to nič, čo by sme už niekoľkokrát nevideli v starších hrách. Navyše, kým grafika vyzerá celkom dobre zdiaľky, pri dialógoch - kde kamera zaberá všetko veľmi zblizka - vidno nedokonalosti modelov a tým trpia hlavne tváre, ktoré pôsobia tak trochu mŕtvo (a medzi mŕtvymi tvárami samozrejme vedie váš hrdina, ktorý ešte k tomu nerozpráva). Pri porovnaní napríklad s Aionom alebo Mass Effectom sú tváre hrdinov z Dračej Doby naozaj veľmi ... umelé.

Animácie hru takisto nezachránia. V dialógoch všetky postavy pôsobia drevenne,  v boji je to naopak takmer bez problémov a každé máchnutie mečom vyzerá veľmi vierohodne.

Grafické spracovanie zachraňuje vizuálna atmosféra. Pseudo-stredovek sveta Dragon Age vytvára skvelý zážitok - hrady, dedinky a mestečká, temné lesy a lúky zaliate slnkom - to všetko neprestajne útočí na vaše oči a napriek tomu, že hra nevyzerá nijak prevratne, v určitých momentoch sa stáva krásnou.

Záver - Návrat Kráľa!

Dragon Age: Origins je úžasná hra. Dobrý dej, unikátny fantasy svet a dokonalý dizajn vám zaručia minimálne 60 hodín skvelej zábavy - ale trochu odfláknuté technické spracovanie vám tých 60 hodín sem tam pokazí. Pravda, hardcore RPG hráči technické problémy do úvahy neberú a vlastníci silných PC zostáv (alebo konzolí) si hru užijú v plnej kráse. Napokon, hodnotí sa podľa hrateľnosti a nie technickej vyspelosti - ale je pravda, že problematická grafika a chýbajúci dabing hlavných postáv veľmi zamrzí. A keď sa k tomu pridá trochu jednoduchý a predvídateľný dej, dostávane súhrn dôvodov, prečo Dragon Age nedostane absolútne hodnotenie 10/10. Keby mal dej aspoň ako The Witcher a technickú stránku ako Mass Effect, bol by Dragon Age okamžitou legendou a nutnosťou pre každého fanúšika hier, RPG alebo fantasy. Takto je len ďalším, hoci veľkým, schodíkom k pomyselnému Olympu fantasy RPG hier. Takže veľa šťastia, páni z Bioware, nabudúce chceme dokonalú hru - už k tomu nemáte ďaleko!

Dej   -   9/10

Dizajn    -   10/10

Technické spracovanie   -   8/10