FANTASY hry roku 2009

Vytvořeno 04.01.2010 23:19:41 | Poslední změna 04.01.2010 23:21:58
Podobne ako článok o scifi hrách, aj článok o fantasy hrách za rok 2009 bol pôvodne napísaný pre www.mfantasy.cz, kde si ho môžete takisto prečítať (popri kope iných zaujímavých vecí zo sveta fantasy)

Fantasy Hry Roku 2009

Milí fanúšikovia fantasy a všetkého s tým spojeného. Nedávno sme mali koniec roka a keďže vo všetkých televíziach, časopisoch a internetových portáloch vidím samé rekapitulácie, rozhodol som sa aj ja rekapitulovať - a to v obore, ktorý je môjmu srdcu najbližší. Poďme sa teda spolu obzrieť za rokom 2009 a za fantasy hrami, ktoré nám nadelil...

Aj keď treba hneď na úvod povedať, že začiatok roka nevyzeral nijak extrémne lákavo. Prvou výraznejšou fantasy hrou bol totiž Lord of the Rings: Conquest, na ktorý som onehdá napísal aj recenziu, takže pokiaľ si chcete priblížiť, aká hra bola, stačí si to prečítať o pár článkov dozadu. A pre lenivých dáme krátku rekapituláciu - ak chcete dej, prečítajte si knihu. Ak chcete hudbu, pustite si soundtrack. Ak chcete veľké bitky, zahrajte si staršiu, ale lepšiu hru Battle for Middle-Earth. Ak chcete aj dej, aj hudbu, aj epické bitky, pustite si celú trilógiu filmov. A ak chcete nudnú a jednotvárnu hru, ktorá je menej zábavná než čakanie na súdny deň, pri ktorej zažijete všetky možné pocity okrem radosti z hrania, siahnite po Lord of the Rings:Conquest. Ale nevravte, že som vás nevaroval!

Až sa nestačím čudovať ako ostro som to napísal :D V každom prípade si však stojím za slovom a pri spomienkach na túto hroznú hru sa mi ešte dnes ježia vlasi na hlave... Skrátka, len pre skalných fanúšikov Pána Prsteňov, ktorí sú zároveň masochistami...

A my normálni sa posuňme k trochu zaujímavejším hrám. Až do júna sa napodiv nič veľmi zaujímavé neukázalo. A potom na Playstation 3 dorazila hra, ktorá mnohým vyzarila dych - a je to Fat Princess. A hoci feministky protestovali, hra sa okamžite stala hitom. Multiplayerová real-time stratégia, ktorej náplňou je vykŕmiť princeznú, si získala obrovskú hráčsku základňu od momentu spustenia.

Hra sa síce tvári ako RTS, ale v mnohom sa podobá na MMORPG - každý hráč si môže vybrať jedno zo šiestich povolaní - dedinčan, bojovník, lukostrelec, liečiteľ, mág a robotník. A od toho sa samozrejme odvíjajú jeho povinnosti. Bojovníci, mágovia a lukostrelci sa starajú o útok a obranu, zatiaľ čo dedinčania zbierajú po mape drevo a kovy na stavbu alebo pamlsky, ktoré donesú svojej princeznej do hradu.  Liečitelia behajú po bojisku a zachraňujú ranených a robotníci zveľadujú hrad a tým „kupujú" bonusy pre bojujúce kasty. Koncept je to jednoduchý, ale jeho implementácia je neuveriteľne návyková. V jednej hre sa stretáva až 32 hráčov, ktorí to do seba šijú jedna radosť a na obrazovke sa rozpúta pravý blood-fest...

Celú hru sledujete z vtáčej perspektívy a celá grafika je veľmi detská (čo tak trochu kontrastuje s mojou predchádzajúcou vetou). Za touto fasádou jednoduchosti sa však skrýva naozaj veľmi unikátna hra... Ak máte doma PS3 a Fat Princess ste nehrali, rozhodne to skúste. Hoci to celé môže znieť primitívne, súboje o vykŕmenie svojej princeznej sú naozaj extrémne zábavné...

Od začiatku školského roku sa ako na potvoru začali fantasy hry len tak sypať. Ako prvý spomeniem Aion: The Tower of Eternity. Ak ste čítali môj článok o čínskom beta-teste, tak viete, že som si Aion nakoniec nekúpil, takže budem písať len to, čo som počul a čítal.

Aion je MMORPG, ktoré si kládlo za cieľ spojiť tradičné ázijské MMO hry (Lineage, Guild Wars) so západnou produkciou. Výsledkom je hra, ktorá vyzerá ako klon WoWarcraftu (zo západnej produkcie). Ale po prvých pár leveloch sa všetci začnú sťažovať na nikdy nekončiaci grinding (čo je jeden z tradičných prvkov ázijskej produkcie)... Poďme na to postupne. Vo svete Aionu si môžete vybrať postavu z dvoch rás - alebo skôr znepriatelených národov. Pokiaľ si vyberiete postavu z Elyos, na danom účte si už nemôžete vytvoriť postavu od znepriatelených Asmodians. Možnosti tvorby postavy sú v Aione naozaj úžasné a je veľmi nepravdepodobné, že by sa vám podarilo stretnúť presne takú istú postavu, ako ste si vytvorili vy. Meniť môžete všetko od výšky a váhy až po umiestnenie očí na tvári... Skrátka niečo na spôsob The Sims 3

Po výbere jedného z klasických MMO povolaní (scout, warrior, mage, priest) sa pustíte priamo do hry. Postupne získavate skúsenosti, nové schopnosti, stretnete pár ľudí, stanete sa členom légie (aionské slovo pre „guildu"). A takto postupne dvíhate svoj level. Avšak po prvých pár leveloch, kde máte na výber množstvo relatívne zaujímavých questov sa dostanete na hranicu, kde už questy nestačia a musíte sa dať na grinding - teda opakované zabíjanie monštier toho istého druhu na jednej lokácií. Hráči odchovaní na Lineage II s tým problém mať nebudú, skôr by som sa obával o hráčov, ktorý do Aionu dorazili z Azerothu... V každom prípade, pokiaľ sa dostanete na dosť vysokú úroveň, získate schopnosť lietať a môžte sa vydať dobíjať Abyss.

Abyss je špeciálny priestor, kde sa to len tak hemží monštrami a členmi nepriateľského národa. Abyss je navyše miesto, kde sa koná drvivá väčšina ospevovaného PvPvE - teda súboj medzi hráčmi, do ktorého zasahujú ešte aj umelointeligentné príšery.

Veľmi ťažko sa mi píše o hre, ktorú som nehral, preto to na tomto mieste radšej zastavím... Dodám len toľko, že celý herný koncept znie zaujímavo, ale až príliš mi to pripomína WoW... V každom prípade sa vraj v blízkej budúcnosti chystá veľký upgrade, ktorý vylepší mnoho chýb, pridá questy a trochu obmení aj grafiku. Pokiaľ teda neviete čo s voľným časom a WoW máte už 100x dohrané (alebo vás nezaujíma), skúste Aion a možno sa vám vo svete okrídlených hrdinov zapáči.

Okrem Aionu sa však v septembri objavila ešte jedna zaujímavá hra, a tou je Trine. Na túto hru som tiež napísal recenziu, ktorá sa však na mfantasy toho času nedostala... Takže pokiaľ sa chcete dozvedieť viac, skúste navštíviť moju osobnú stránku www.maxaudio.mypage.cz. Pre ostatných napíšem že sa jedná o 2D skákačku, v ktorej si volíte jednu z troch postáv - mág, bojovník a lukostrelkyňa. Každá postava má vlastné zbrane, výhody a nevýhody. Čo by nebolo až také neobvykle.

Hra Trine je však zaujímavá dvoma vecami - tou prvou je multiplayer pre troch ľudí. Pokiaľ máte doma dvoch kamarátov (a dva ďalšie ovládače okrem klávesnice a myši), neváhajte a Trine si zahrajte. Tímová spolupráca je presne to, v čom Trine exceluje. Každá hádanka a každá prekážka sa dá vyriešiť niekoľkými spôsobmi a je len na vás, či sa pokúsite cez priepasť preskočiť, alebo kúzelník vykúzli most.

Na každý problém proste existuje veľké množstvo riešení a to práve vďaka druhému excelentnému prvku hry Trine - fyzike. Fyzika v hrách je obvykle dvojsečná zbraň, ktorá toho veľa nedovoľuje, no extrémne hru spomalí. To však u Trine neplatí. Celý tamojší herný svet je postavený na fyzikálnych zákonoch, čo hre dodáva nový, doteraz nevídaný rozmer.

Trine je skrátka medzi hrami taký malý unikát, ktorý sa naozaj oplatí vyskúšať. Vďaka výbornému multiplayeru a skvelo spracovanej fyzike patrí medzi moje hry roku 2009. Neváhajte a vrhnite sa do krásne farebného fantasy sveta aj vy!

Pre tých, ktorých nezaujímajú MMO ani jednoduché 2D hry (t.j. pre tých, ktorí nevedia, o čo prichádzajú) nadelil október ďalšie skvelé fantasy hry. Pre tých, ktorí sa nevedia dočkať tretieho pokračovania hry Diablo je tu Torchlight - fantasy clickfest s náhodne generovanými mapami a horami random-lootu. Torchlight neprináša žiadne epické dejové zvraty ani hrdinov, ktorí chcú zachrániť svet. Prináša jednu postavičku, jej štvornohého priateľa a zopár zbraní. A samozrejme banícky komplex plný oblúd, monštier a inej hávede, z ktorej vám budú v jednom kuse padať hromady a hromady itemov. Napokon, o Torchlighte som napísal recenziu, takže kto ju nejakým zázrakom minul, može si ju hneď vedľa a prečítať si, čo tento takmer indie projekt prináša... Popularita Torchlightu je totiž obrovská a táto hra je jednou z najpredávanejších na Steame (systém digitálnej distribúcie).

Ďalšou, tentokrát hodne dark-fantasy hrou je Demon's Soul - škaredé káčatko, o ktorom nikto nevedel, nikto ho nečakal a nikto sa oň nezaujímal... Až dokým sa nestalo obrovským hitom. Revolučné RPG pre PS3 prináša úplne nový pohľad na dark-fantasy hranie a úžasne inovatívne využitie siete PlaystationNetwork. Ale poďme po poriadku.

Demon's Soul vás vrhne do sveta, na ktorý je zrejme len málokto pripravený. Už prvých pár levelov je tak ťažkých, že vás to možno doženie aj k slzám. Zabudnite na Obliviony, Gothicy či iné RPG pre deti. Demon's Soul je hra pre tvrdých hráčov, ktorých nerozhádže ani to, keď sa im 80-krát zjaví na obrazovke nápis Game Over (behom prvých 3 hodín hrania). Totiž, pokiaľ sa cez prvých pár úrovní prerúbete, odmenou vám bude unikátne dobrodružstvo plné zaujímavých questov, skvelých (a veeeeľmi drsných) bossov a súbojov, pri ktorých prídete o nechty, pery či akékoľvek iné časti tela, ktoré si zvyknete ohrýzať v nervozite.

V Demon's Soul znamená každý prešľap či chvíľka nepozornosti smrť. A smrť znamená dosť veľkú stratu - skúsenosti, loot, peniaze. Avšak nie všetko je stratené - pokiaľ sa vám podarí zomrieť, máte možnosť navštíviť hru iného hráča! Áno, tu prichádza do hry ten inovatívny multiplayer. Totiž, on to v podstate nie je multiplayer. Všetky herné svety sú prepojené, takže pokiaľ sa vám podarí umrieť, hra vás pošle do sveta náhodne vybraného hráča. Ak ho porazíte, získate späť všetko, čo ste pri svojej smrti vo svojom svete stratili. Pokiaľ súboj prehráte, vrátite sa do svojho s prázdnou. Avšak pozor. Presne tak, ako sa vy môžete nabúrať do cudzej hry, presne tak sa iní hráči môžu dostať k vám. Tento koncept robí z obyčajného chodenia po svete adrenalínovú záležitosť, pretože na vás v hociktorom momente môže vybehnúť iný hráč, ktorý je navyše poháňaný túžbou neprísť o svoje vlastníctvo vo svojom svete.

Tento koncept multiplayeru však prináša aj občasné výhody. Hráči môžu pre svojich kolegov nechávať odkazy či krátke animácie vlastnej smrti a tým ich varovať pred nebezpečenstvom, prípadne im zanechať nejakú radu, ako najlepšie postupovať.

Bojový system je v Demon's Soul tiež veľmi unikátny. Používa krycí mechanizmus, ale veľmi odlišný od iných RPG - nestačí stlačiť tlačítko a oddychovať. Pokiaľ sa kryjete štítom spredu a nepriateľ zaútočí z boku, tak si môžete za veľmi krátky čas vykonať inventúru vnútorností. Naopak, súboje sú veľmi adrenalínové a dynamické a musíte si naozaj dávať veľký pozor pred presilou. Prípadne dokonca musíte vedieť odhadnúť, či sa môžete rovnať s tým-ktorým súperom. Útek z boja nie je v Demon's Soul hanbou, ale tvrdou realitou a základným hracím prvkom.

Mohol by som tu ešte chvíľku písať o grafike a hudbe. Ale myslím, že to nie je potrebné. Táto hra presne stelesňuje pojem hardcore gaming. Je to tvrdé, drsné, ťažké, dlhé a plné adrenalínu. Nedá vám to možnosť vydýchnuť si ani na okamih. Skrátka to nie je hra pre deti. Je to hra pre tých, ktorý majú pokrk tendencie robiť hry jednoduchými a príjemnými. Toto nie je zábava. Toto je Demon's Soul.

Fúha, trochu som sa nechal uniesť :D Takže rýchlo pokračujeme. Pre fanúšikov japonskej fantastiky sa tento rok tiež niečo nájde. Konkrétne ide o PS3 verziu hry Ninja Gaiden 2 premenovanej na Ninja Gaiden Sigma 2. Okrem konverzie z Xbox360 prináša nový herný mód, v ktorom sa na vás nahrnie hromada nepriateľov a vy ich musíte čo najdlhšie kosiť - a tento mod sa dá hrať aj v multiplayeri, čo je ďalšou novinkou. Okrem toho sa PS3 hráčom dostane vylepšená kamera, ktorá už nelieta ako šibnutá lastovička (vlaštovka), ale dokáže dokonca ponúknuť nejaký rozumný pohľad na akciu. O Ninja Gaiden asi nemá význam sa nijak extrémne rozpisovať. Kto hru nepozná, tomu odkážem len toľko, že je to približne to isté ako Devil May Cry, akurát trochu menej farebné, menej zamerané na kvetnatý dej a viac zamerané na katany :)

A prišiel čas na posledné 2 hry - prvou bude Gyromancer, nový fantasy/puzzle skvost od Square Enix. Kto hral hru Puzzle Quest sa bude cítiť ako doma. Gyromancer vás postaví do úlohy dvojice hrdinov, ktorí majú za úlohu chytiť vrahov tamojšieho kráľa. Banditi sa šli schovať do čarovného lesa plného magických potvor a naši dvaja hrdinovia sa k nim musia prebojovať a medzitým si trochu poopraviť názor na jednotlivé udalosti... Skrátka tradičný Square-Enix príbeh.

Dej vás však bude zaujímať len veľmi okrajovo, najdôležitejšou časťou hry je totiž riešenie logickej hádanky. Je trochu škoda, že Gyromancer ponúka len jednu logickú hru, ale na druhej strane aj to dokáže byť solídne návyková záležitosť. Vašou úlohou je pomocou točenia štyroch rôznofarebných polí postaviť rad trochu polí v rovnakej farbe. Skrátka a dobre - taká vyspelejšia odroda Tetrisu. Avšak postupom času hra naberie na obtiažnosti, keď vás začne trestať za nesprávne ťahy.

Skrátka a dobre, podobne ako Puzzle Quest či jeho sci-fi potomok Galactrix, aj Gyromancer ponúka rýchle a jednoduché odreagovanie v práci či v škole.

Tak a konečne sa dostávame k tomu, na čo sme všetci čakali. Dragon Age: Origins. Hra, ktorá je vyvrcholením všetkých fantasy hier za posledných pár rokov. Vynikajúce RPG, ktoré nemá konkurenciu. Napokon, aj ja som o tejto hre napísal veľmi dlhú recenziu. V čase jej písania som ešte hru nemal kompletne dokončenú, ale dnes už môžem s čistým svedomím povedať, že Bioware opäť nesklamal. Hra je proste úžasná, od prvej po poslednú minútu nabitá skvelým dejom, zaujímavými postavami. Boj nenudí, levelovanie je skvelo vymyslené, questy sú pestré. Jediným problémom, s ktorým som sa nevedel až do konca zmieriť bol chýbajúci dabing hlavného hrdinu / hrdinky. Ale to už je len taký malý problém.

Skrátka, kto Dragon Age: Origins nehral, mal by tak veľmi rýchlo urobiť. Je to veľký krok v rámci RPG hier celkovo, svieži vietor do plachiet PC hrania a ukážka, že aj západ si dokáže vytvoriť svoje Final Fantasy...

Takže to by bolo „v skratke" všetko. A na čo sa môžeme tešiť budúci rok? Hoci je Diablo III stále v nedohľadne (2011 or later), fantasy fanúšikovia sa určite majú na čo tešiť. V prvom rade je to nová krv do žíl japonskej fantasy série - Final Fantasy XIII. Po nepresvedčivej 12-ke by mala 13-ka priniesť návrat ku koreňom a hlavne k obľúbeným prvkom z hier VII a VIII - skvelý dej, vymakaný bojový systém a mnoho ďalších vecí. A to všetko v modernom grafickom kabáte, nie nepodobnom inému Square-Enix titulu - The Last Remnant.

Ak máte radšej akciu, nezabúdajte, že začiatkom roka by sa mala na našich pultoch objaviť aj Bayonetta - hra od tvorcu hier Devil May Cry prinesie okrem úžasnej frenetickej akcie krásnu hrdinku (krásnu v štýle „dirty librarian"). Bayonetta je čarodejnica, ktorá akosi stratila pamäť a rozhodla sa svoje spomienky získať späť, tak jej pán boh (a desiatky zbraní) pomáhaj! Ani neviem, čo by som o tejto hre napísal... stačí si pozrieť nejaký ten trailer a každému bude jasné o čo ide - teda ak stihne sledovať, čo sa vlastne na obrazovke deje... nech žijú Japonci.

Koho Japonci nezaujímajú, no má obľubu v gréckej mytológií, ten by mal začať slintať nad ďalším pokračovaním osudov Kratosa v hre God of War III. Všetko po starom, len v novom grafickom kabáte - približne v tom štýle by sa mal GoW3 niesť, čo vôbec nie je zlé - napokon, God of War je jednou z najúspešnejších sérií na Playstation 2, takže o zábavú rozhodne nebude núdza.

Kto má rád trochu exotickejšie miesta, môže sa tešiť na nový diel z hernej série o perzskom princovi. Prince of Persia: Forgotten Sands hlása návrat k pôvodnej trilógií Sands of Time a hoci o tejto hre veľa nevieme, už teraz je jasné, že hra bude dejovo posadená medzi prvú a druhú hru piesočnej série (teda medzi Sands of Time a Warrior Within). Dozvieme sa teda, ako sa z palácového princa stal tvrdý a krvilačný bojovník a možno tiež zistíme, kde sa naučil všetky tie úžasné bojové akrobatické kúsky. A snáď nám tiež autori ozrejmia, ako to celé začalo s mytickou obludou Dahakom...

Pokiaľ vás nezaujíma ani Grécko ani Perzia ani Japonsko, no máte záľubu v renesančnej literatúre (ehm...), tešte sa na Dante's Inferno - novinku od tvorcov hry Dead Space. Bude sa jednať o kríženca God of War a Devil May Cry... Rozhodne to nevyzerá zle, aj keď trochu... neohrabane. No necháme sa prekvapiť. Dejovo zrejme tiež bude o čo stáť, ale to všetko sa dozvieme až o pár mesiacov, keď sa hra dovalí na pulty obchodov.

Myslím, že ako fanúšikovia fantasy sa máme na čo tešiť... a okrem príjemných herných zážitkov v roku 2010 vám všetkým (trochu oneskorene) želám aj veľa úspechov vo všetkom ostatnom, nie len v hrách :)