Resident Evil 5

Vytvořeno 06.10.2009 17:07:05 | Poslední změna 07.10.2009 16:08:34

RESIDENT EVIL 5

Resident Evil rozhodne nepatrí k hrám, ktoré potrebujú nejakú veľkú reklamnú kampaň na to, aby si ich niekto všimol. Herná séria, ktorá v podstate vytvorila žáner Survival Horror, sa prvýkrát objavila na obrazovkách v roku 1996 a odvtedy z nej vyšli 4 regulérne pokračovania a naozaj úctyhodné množstvo menších hier na handheld systémy, filmov a kníh, ktoré stále viac a viac rozvíjajú a zamotávajú dejovú líniu už tak veľmi zložitých konšpirácií. A vyzerá to tak, že nadnárodná korporácia Umbrella sa v blízkej budúcnosti nechystá zanechať svoj výskum, ktorý len tak mimochodom robí z ľudí krvilačné zombie.

A tak do akcie znova nastupujú viac či menej známi hrdinovia, aby zase raz zastavili pokusy na ľuďoch a rôzne nemilé snahy o vyhľadenie ľudstva. Hoci je to cieľ chvályhodný, vývojári z Capcomu tak trochu zaspali na vavrínoch po vydaní RE4. Možno sa vám toto tvrdenie zdá trochu odvážne - poďme sa teda pozrieť, čo nám prináša najnovšia inkarnácia hry, v ktorej rozdiel medzi životom a smrťou predstavuje len jediný náboj v hlave zombie...

Dej

Na „Čiernom kontinente" sa niečo deje. Medzinárodná korporácia Umbrella otvorila svoje dávno opustené, tajné laboratória a mieša nový elixír, ktorý by mal v ideálnom prípade modifikovať ľudskú DNA a poskytnúť „pacientovi" nadľudskú silu. Ako určite tušíte, takýchto ideálnych prípadov je dosť málo a tak sa medzi afričanmi začína šíriť podivný vírus, ktorý z nich namiesto nadľudí robí prehnane agresívne monštrá. Spoločnosť BSAA (Bio-terrorism Security Assessment Alliance) sa preto rozhodne vyslať do Afriky dvojicu svojich agentov, aby zistili, čo sa v Autonómnej Oblasti Kijuju vlastne deje.

Starý známy Chris Redfield a jeho nová partnerka, Sheva Alomar, prichádzajú do malého mestečka, kde niečo visí vo vzduchu. Netrvá dlho a na našich dvoch hrdinov sa spustí peklo. Pôvodný plán - stretnúť sa s týmom špeciálnych jednotiek - skončil katastrofou, a tak Chris a Sheva nemajú inú možnosť, než vyšetriť záhadné udalosti na vlastnú päsť. V momente, keď majú sto chutí nechať boj a ustúpiť do bezpečia ziska Chris fotku svojej bývalej partnerky Jill a neostáva mu nič iné, než pokračovať - a v pätách mu verne kráča Sheva.

Dej, hoci zo začiatku pôsobí dosť primitívne, sa neskôr naplno rozohrá - a v momente, keď sa roztočia všetky konšpirácie, osobné príbehy plné emócií okorenené túžbou po pomste - vtedy hra konečne fičí na plný plyn a nedovolí vám odtrhnúť sa. Zápletka naozaj ukážkovo graduje - bohužiaľ je ku koncu až veľmi priehľadná; dej na konci úplne stráca silu. Záverečná animácia pôsobí neskutočne urýchlene a zbytočne plytko. Tam, kde Devil May Cry 4 uzatvára príbeh príjemným ukončením, tak RE5 jednoducho posiela helikoptéru s našimi hrdinami smerom k vychádzajúcemu slnku bez väčších rečí. Vzhľadom na gradáciu deja a všetkých postranných odbočiek, je to veľká škoda; všetci totiž, vieme, že pri japonských hrách sa veľmi dobre plače - pri RE5 však (bohužiaľ) slzy nehrozia.

Ďalšou nevýhodou deja je fakt, že sa dosť spolieha na predchádzajúce diely. Ak totiž nepoznáte zápletky RE1 až RE4 (vrátane tých dôležitejších odbočiek ako Code:Veronica), je dosť možné, že sa približne v tretine hry začnete strácať. Kto však hry Resident Evil pozná (alebo aspoň videl Resident Evil Retrospective http://www.gametrailers.com/game/resident-evil-retrospective/10620 ) ten sa v deji aspoň ako-tak zorientuje a bude si ho môcť naplno užívať.

Je to totiž klasické japonské sci-fi so všetkým čo k tomu patrí - dobrá zápletka, zaujímavé charaktery a skvelý dôvod vydržať „ešte 5 minút".

Dizajn

Už po prvých pár minútach hrania RE5 sú zmeny očividné. Dve postavy namiesto jednej, slnečná Afrika namiesto ponurého španielského vidieku a stále rovnako tesný súboj o prežitie. RE5 však svojím celkovým dizajnom urobil ďalší krok od survival horror žánru k akčnej hre. Ale poďme postupne.

Hra sa skladá zo šiestich kapitol a tie sa ďalej delia na 3 alebo 4 časti. Celkový hrací čas sa pohybuje niekde medzi 10-15 hodinami (v závislosti na zvolenej obtiažnosti), čo je relatívne solídne číslo. Každý level je iný a všetky sú veľmi zaujímavé - rozhodne sa nenájde veľa hluchých miest, kde by akcia spomaľovala. Skôr naopak - okrem klasického strieľania si užijete jazdu na člnoch a autách (počas ktorej väčšinou musíte likvidovať zombie, ktorí sú vám v pätách). RE5 takisto oživil tzv. quick time events - teda počas vybraných videosekvencií musíte v správnom momente stlačiť správnu klávesu, aby sa váš hrdina vyhol smrti. Celkovo hra neustále napreduje a nedáva hráčom šancu na vydýchnutie.

Z predchádzajúceho odstavca by sa mohlo zdať, že od RE5 je problém sa odtrhnúť. Bohužiaľ, väčšina ďalších dizajnových rozhodnutí podporuje presný opak - teda odchod od hry, prípadne zopár rozbitých ovládačov. Čo hre rozhodne nepridáva na zábavnosti je (dnes už) zastaralý dizajn súbojov. Totiž, hrdinovia ešte stále môžu chodiť, behať a skákať, ale pokiaľ vytasia zbraň, stoja na mieste ako prikovaný. To by celé nebolo až také neobvyklé, veď aj RE4 používa presne tento systém. Bohužiaľ, africké zombie sú o triedu rýchlejšie než tie španielske (čo si budeme hovoriť, afričania sú najlepší šprintéri). Takže sa veľmi ľahko a často stáva, že sa k vám dohrnie zástup nahnevaných černochov a vy ich nestíhate zneškodňovať. Ako malá náplasť pôsobí fakt, že väčšina nepriateľov k vaším hrdinom najprv dobehne, potom chvíľu čaká a až potom sa rozhodne útočiť (čo mimochodom v praxi vyzerá veľmi nerealisticky a smiešne, ale je to zrejme jediný spôsob ako pomôcť hráčovi v zúfalom boji). Bohužial, klasický zombie sa k vám postaví tak, že vy ho VAŠOU sečnou zbraňou trafiť nemôžete, ale on vás áno. Takže v momente, keď sa tesne pri Chrisovi zaparkuje parta černochov nezostáva nič iné, než vytasiť brokovnicu a vystrieľať pár drahocenných nábojov, alebo urobiť krok k nim (čo môže trvať relatívne dlho), vytiahnuť nôž a modliť sa, aby jeden z Afričanov nedostal neodolateľnú chuť objať vás.

Tento štýl dizajnu vám dovoľuje len jednu zaručenú taktiku - beh čo najďalej od zombií (čo je mierne zbytočné, keďže aj oni vedia behať dosť rýchlo), otočka a streľba. A tak dokola. A hoci to zo začiatku nie je až také hrozné, neskôr začne tento spôsob boja unavovať a stane sa veľmi nudným. Našťastie ku koncu hry začnú zombie nosiť svoje vlastné streľné zbrane a tak je boj viac o krytí než o behu.

A propos, krytie - každá správna akčná hra už dnes používa nejaký ten cover system. RE5 nie je výnimkou... teda nie tak celkom - totiž, Chris a Sheva sa TEORETICKY môžu schovať za prekážky, ale len za tie, ktoré sú vopred vyznačené a za ktoré vás DIZAJNÉR chcel schovať. Čo je v dnešnej dobe opäť absolútne archaické. V praxi to totiž vyzerá tak, že pokiaľ stojíte pri obyčajnej kocke, neschováte sa a musíte bojovať klasicky, ale pokiaľ stojíte pri kocke, ktorá má hrany namaľované na červeno, môžete sa v pohode schovať a občas sa vystrčiť a strieľať. Ku koncu hry je týchto červených kvádrov čoraz viac a jasne to dokazuje, že cover system sa dal urobiť, ale niekto to proste narýchlo odflákol.

Poslednou vecou, do ktorej si musím rýpnuť, je riešenie inventáru. V RE4 mal hrdina k dispozícií „kufrík", do ktorého mohol (horizontálne a vertikálne) skladať svoje zbrane, náboje a liečivá a pokiaľ ich správne uložil, mohol ich nosiť naozaj úctyhodné množstvo. RE5 sa však vracia k inventáru z RE3 a starších - každý hrdina má k dispozícií 9 miest. Pričom liečívá rastlinka zaberá rovnaký priestor ako raketomet. Čo, opäť raz, pôsobí zastaralo a nelogicky. Navyše, s inventárom si užijete kopu nemilých okamihov. Totiž, pokiaľ hráte len s umelou inteligenciou, automaticky na vás ostáva povinnosť starať sa o Shevine zásoby. V momente, keď potrebujete niečo nové zobrať ale obaja máte plné batohy (čo sa stáva až príliš často - pokiaľ pri sebe máte 3 zbrane, 3 druhy nábojov, zopár granátov a rastliniek) sa musíte rozhodovať, ktorý item obetujete. A pokiaľ niečo z inventára vyhodíte, strácate to automaticky navždy. Medzi levelmi si síce môžete niektoré veci odložiť do nekonečného „skladu", bohužiaľ nemáte odkiaľ vedieť, či sa vám zrovna v nasledujúcich minútach nebude hodiť niečo, čo ste práve uskladnili.

Práca s inventárom je mimochodom real-time a žiadna pauza z hry nehrozí. Takže pokiaľ sa potrebujete rýchlo vyliečiť predtým, než sa k vám dohrnie zástup zombie, musíte byť naozaj sakra rýchly.

Problémy s inventárom a priemernou umelou inteligenciou Shevy rieši novinka RE5 - možnosť hrať celú hru so živým spoluhráčom. V takom prípade odpadáva problém s inventárom a živý hráč je väčšinou trochu efektívnejší bojovník. Napájanie do hry funguje bez ťažkostí. Ani co-op však nie je úplne ideálny. Pokiaľ totiž zoženiete spoluhráča až od polovice kampane, nastáva problém - všetky veci, ktoré mala umelointeligentná Sheva v inventári dostane prvý hráč a druhý dostane len základnú pištoľku a pár nábojov. Navyše, v tomto prípade si hráči medzi sebou nemôžu veci vymeniť. Preto je omnoho lepšie, ak začnú dvaja hráči hrať spolu od začiatku až do konca. Ak však jedného z nich prestane hra baviť, druhý musí začať pekne od začiatku - alebo bude pokračovať s polovičným inventárom, čo rozhodne nie je dobrá vec.

Hrateľnosť

Hmm, taká dlhá recenzia a ešte stále sme sa nedostali k tomu, ako sa to celé vlastne hrá. Na začiatku budem k hre dobrý a poviem, že ovládanie je oproti RE4 omnoho lepšie. RE5 totiž podporuje nielen klávesnicu, ale aj myš, takže gamepad už nie je najlepšia forma ovládania (ba skôr naopak - nastavenie gamepadu je totiž tak trochu peklo). Na druhú stranu, aj v rámci ovládania má RE5 svoje špecifiká. Pokiaľ chodíte, šipka vľavo a vpravo ovláda strafe - teda kroky do strany. Pri behu však šipky ovládajú otáčanie postavy, na čo si treba dosť dlho zvykať.

Mierenie myšou je síce lepšie než na gamepade, aj tu však platí klasické pravidlo RE4 - zameriavač tancuje po obrazovke veľmi veselo a občas je problém trafiť zombíka aj keď stojí tesne pri vás. Totiž, posunutie myšou znamená posunutie kamery a keď sa Chris do toho všetkého ešte aj nadýchne, može sa stať, že strela poletí úplne inde. Celý systém mierenia je síce podivný, dá sa naň však zvyknúť. Je trochu škoda, že namiesto laseru z RE4 máte tentokrát len obyčajný zameriavač, ktorý sa občas trochu stráca.

Hra vám ponúka niekoľko typov zbraní - klasické a extra silné pištole, samopaly, brokovnice, sniper pušky, granátomet a raketomet. Nábojov je však málo a tak väčšinou zostanete pri pištoliach a každá postava bude mať navyše jednu či dve iné zbrane. Brokovnice a samopaly sú klasikou, sniper pušky sú v otvorených priestranstvách (ktorých je naozaj veľa) nezameniteľné. Naopak, granátomet má nielen málo nábojov, ale niektoré druhy (acid round, flash round) som za celú dobu hrania vôbec nepoužil.

Nepriatelov je veľa a takisto sú dosť rôznorodí. Okrem klasických zombie (nazývaných majini) si užijete rôzne ich modifikácie - samovražedníci s granátmi na hrudi, nemŕtvi hádžúci zápalné fľaše či extra nepríjemný zombie s motorou pilou a jedným okom (hádajte, kam budete strieľať...). Okrem toho do boja proti dvojici hrdinou nastúpi relatívne široká škála bossov - od obrovských pavúkov až po neforemný zhluk červov. Bossovia sú väčšinou obrovský a na každého platí iná taktika. Zničenie bossa väčšinou nie je otázkou nájdenia slabého miesta - to je obvykle dobre viditeľné - ale skôr perfektného prevedenia toho správneho postupu.

Hranie RE5 je teda, aj napriek všetkým problémom s dizajnom a ovládaním, silne návyková záležitosť. Hra je výrazne iná, japonská - v tomto prípade je to však dvojsečný meč. Človek, odchovaný na Gears of War, ktorému japonské hry nič nehovoria, môže byť mierne otrávený všetkými tými podivnosťami. Tam, kde Gears of War dovoľuje streľbu a chôdzu naraz a prináša jednotný a intuitívny cover system, tam RE5 zastaví hráča pri tasení zbrane a dovoľuje mu schovať sa len tam, kde si to dizajnér želal. A zase tam, kde napríklad Dead Space ponúka čistú hororovú atmosféru, tam RE5 zlyháva v žiare afrického slnka.

Je síce pravda, že aj v RE5 sa sem tam zľaknete, celková atmosféra sa však s RE4 vôbec nedá porovnať. Z piatého dielu RE sa tak stal hybrid medzi akčnou hrou  a zbytkami hororu. Čo hre ako celku rozhodne nemôže prospieť.

Technické spracovanie

Technicky je na tom RE5... no... tak všelijako. Pravda, pre konzolistov či Pcčkárov so silnými mašinami samozrejme nie - v plnej kráse totiž RE5 vyzerá úžasne - od modelov postáv cez textúry, osvetlenie až po širokú škálu špeciálnych efektov - všetko proste vyzerá na jedničku. Bohužiaľ, prevod hry z konzolí na PC nebol práve najšťastnejší. Capcom si určite zaslúži pochvalu za to, že vyvíja hry pre všetky platformy. Na druhú stranu, konverzia RE5 je dosť slabá. V porovnaní s inou hrou od Capcomu (ktorá beží na tom istom engine), Devil May Cry 4, kde som si na rovnakej konfigurácií užil veľa detailov na celkom solídnom rozlišení, pri RE5 som musel detaily aj rozlíšenie stiahnuť na priemerné hodnoty a aj tak som z hry vytrieskal len čosi málo cez 30 FPS (v kľudnejších pasážach). Ďalším problémom je,  že RE5 na stredných detailoch sa veľmi podobá svojmu predchodcovi, RE4. Textury pôsobia neostro a efektov si naozaj veľa neužijete. Na druhú stranu, modely postáv sú aj pri znížených detailoch úžasné (špeciálnu pochvalu si zaslúži moja platonická láska - Sheva).

Audio je ďalšia oblasť, pri ktorej Capcom rozhodne netrafil klinec po hlavičke. Dabing je veľmi solídny - herci sa aj v najvypätejších situáciach držia statočne a všetky dialógy znejú skvelo.

Naopak, hudobný doprovod má svoje muchy a to hlavne v rámci nejednoznačnosti. Zo začiatku sa silne elektronický soundtrack (ako zrejme jediná časť produkcie) snaží udržať hororovú atmosféru plnú napätia. Postupne však z tohto cieľa upúšťa. Niekde v troch štvrtinách tak hudba z RE5 začína silne pripomínať soundtrack z inej japonskej hry, akčného Metal Gear Solid. Ku koncu sa čoraz viac ozýva orchester a hudba začína naberať na charaktere. Hudobný doprovod k záverečnému súboju by som neváhal prirovnať k soundtracku zo Star Wars.

RE5 má dokonca aj vlastnú spievanú tému, ktorá zaznie pri titulkoch - bol som z nej ale trochu sklamaný - osobne som očakával pieseň s trochu silnejším etnickým zafarbením. Namiesto toho si pri titulkoch vypočujete celkom obyčajnú skladbu spievanú v angličtine...

Záver

Po dohraní RE5 nemám žiadne pochybnosti o tom, že táto hra mala okolo seba až príliš veľa marketingu. Sľubovala hory-doly a splnila len málo. Bohužial, po 13 rokoch sa zo série Resident Evil vytratil horor a ostala dizajnovo zastaralá akčná hra.

Avšak - ak dokážete zabudnúť, že žijete v roku 2009 a v dobe hier ako Gears of War či Dead Space, môže vám Resident Evil 5 poskytnúť dlhé hodiny plné zábavy ale aj frustrácie nad nedokonalým dizajnom, ťažkopádnym ovládaním a (ak máte slabšie PC) nepresvedčivou grafikou. RE5 má ešte stále dosť vecí, ktoré fanúšikov udržia v stave nadšenia. Toto bolo ale zrejme naposledy. Ak RE6 neprinesie tejto sérií revolúciu, pôjde hodnotenie rapídne dolu. Tak teda veľa šťastia, Capcom!

Dej                              - 7/10

Dizaj                           - 6/10

Hrateľnosť                   - 6/10