SCI-FI hry roku 2009

Vytvořeno 04.01.2010 23:17:27 | Poslední změna 04.01.2010 23:19:36
Tento článok som pôvodne napísal pre magazín www.scifizin.eu, ale myslím že ani tu sa nestratí :) príjemné čítanie!

SCI-FI HRY ROKU 2009

Rok 2008 sa medzi hráčmi zapísal ako jeden z najkvalitnejších, pretože sa počas neho zrodilo obrovské množstvo veľké množstvo veľmi kvalitných hier. Teraz sa však dá s istotou povedať, že rok 2009 zaostával len v máloktorej oblasti v rámci hier... A podľa všetkého bude rok 2010 ďalším v rade mimoriadne úspešných. Byť hráčom sa v tomto období naozaj oplatí. Avšak, prídu si na svoje aj špecifickejšie zameraní hráči? Budú mať čo hrať aj tí, ktorí holdujú zábave v znamení sci-fi?

Poďme sa spoločne pozrieť, aký bol rok 2009 pre fanúšikov vedeckej fantastiky a čo ich čaká v najbližších dvanástich mesiacoch.

Prvou výraznejšou sci-fi hrou roku 2009 bol F.E.A.R. 2: Project Origin, preto aj prvú časť tohto článku venujem strieľačkám z pohľadu hlavného hrdinu. F.E.A.R. 2 bol hrou veľmi očakávanou a vcelku by sa dalo povedať, že očakávania splnil, aj keď bohužiaľ nijak výrazne neprekvapil. Najväčším sklamaním pre fanúšikov pôvodnej hry bola výrazne slabšia umelá inteligencia protivníkov. Okrem toho sa však dá povedať, že hra vo viacerých smeroch dospela. Level dizajn urobil naozaj veľký krok dopredu, grafika sa prispôsobila dnešným štandardom a dokonca aj Alma stihla dospieť... akurát jej niekto zabudol kúpiť šaty. Aj samotný dej je tentokrát trochu zaujímavejší, krokom späť je však fakt, že väčšinu informácií si budete musieť sami prečítať (čo je oproti odkazovačom z pôvodnej hry docela opruz).

Čo dodať, FEAR 2 sa hrá stále rovnako dobre a menšia zásoba plienok sa vám pri hraní teoreticky môže zísť. A aj keď nie je pokračovanie ničím extrémne novátorským, veľkú porciu strachu a zábavy si s ním určite užijete.

Začiatkom roka sa však na konzolu PS3 dostalo pokračovanie slavného Killzone. Killzone 2 bol veľmi ospevovaný titul a to hlavne vďaka grafike. Okrem toho však priniesol aj kopu iných, zaujímavých vecí. Hoci dej veľa zaujímavosti nepobral, hra mnohých zaujala naozaj dych vyrážajúcim vizuálnym spracovaním. Okrem toho zaujme aj svojim vlastným cover-systémom a využitím Sixaxis ovladača na rôzne úkony v hre (napríklad pri ostreľovaní nepriateľov z diaľky). Okrem skvelej kampane priniesol Killzone 2 aj multiplayer, ktorý síce nekonkuruje takým kráľom ako Modern Warfare 2, ale svojich fanúšikov si isto nájde. Aby som nezabudol, okrem vizuálneho zážitku si na svoje prídu aj vaše uši. Soundtrack, ktorého autorom je Joris de Man, síce takmer hraničí s plagiátorstvom (začul som tam Zimmera, Williamsa, Elfmana a mnohých iných skladateľov), na druhú stranu však naozaj geniálne sprevádza nikdy nekončiacu akciu na obrazovke - a to je jedine dobre.

Tento rok nás zo svojej temnej galaxie opäť navštívil aj Riddick, tentokrát však našťastie nie vo filmovej podobe - len v hernej. Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena prináša všetko dobré, čo predviedol jeho predchodca (a to doslova - vrátane pôvodnej kampane Escape from Butcher Bay) a navyše úplne novú kampaň, nové zbrane, multiplayer, konverzie na Xbox360 a PS3 a akoby mimochodom vynikajúce grafické spracovanie. Celou hrou vás navyše sprevádza vynikajúci hlas Vina Diesela. Tento súhrn informácií by mal byť dostatočným dôvodom pre všetkých, ktorý majú Riddicka radi, aby utekali do obchodov a Dark Athenu si kúpili. Unikátny temný sci-fi svet má svoju skvelú atmosféru, ktorá sa ťažko opisuje - tú treba skrátka zažiť a presne to vám Dark Athena umožní.

Takmer by som bol zabudol - na trh sa koncom roka dostalo aj nové „pokračovanie" série Halo. Celý názov znie HALO 3: ODST a teoreticky by malo ísť o expanziu príbehu tamojšieho sveta. Tentokrát už však nehráte za legendárneho Master Chiefa (ktorý podľa všetkého už svoj boj dokončil), ale za „obyčajného" vojaka. Navyše pri sebe máte spolubojovníkov z jednotky Orbital Drop Shock Troopers a musíte pracovať ako tímový hráč, čo je na sériu HALO dosť neobvyklé. Čo je však ešte nezvyčajnejšie je fakt, že mnohokrát sa nemôžete naslepo vrhnúť proti presile, keďže pri sebe nemáte regenerujúce sa štíty. Hra vás tak núti uvažovať hlavou a nie prstom na spúšti a hlavne sa držať v ústraní tak veľmi ako to len ide. Holt, mestečko New Mombasa nie je nič pre socky a novátorský prístup k hraniu vás rozhodne potrápy

Hráči na tieto zmeny reagovali vcelku dobre a HALO 3: ODST zarobil Microsoftu naozaj slušný balík peňazí. Pravá sila ODST však spočíva v multiplayeri, ktorý okrem nového modu prináša aj všetky mapy z HALO 3, vrátane tých, ktoré si hráči museli dodatočne posťahovať. Pre fanúšikov multiplayeru, ktorý Halo 3 nevlastnia je to teda jasná voľba, ale myslím si, že aj obyčajný fanúšik sci-fi, ktorý vlastní XBOX360 si určite niečo zaujímavé v tejto hre nájde.

Myslím že je pomaly načase, aby sme od strieľačiek prešli k akčným hrám z tretej osoby. Hoci v tejto kategórií tento rok kráľuje Uncharted 2 (a hneď za ním Assassin's Creed 2), ani fanúšikovia sci-fi neodídu s prázdnou. Ba skôr naopak.

Začneme jednou z najznámejších sci-fi značiek vôbec - Star Wars: The Force Unleashed sa tento rok dočkala svojej PC verzie. Hra je v podstate identická ako jej konzolové predchodkyne - čo by nebolo až  také zvláštné. Ako mladý učeň Darth Vadera sa vydávate zničiť zvyšky rytierov Jedi po galaxií. Starkillerov príbeh by mohol byť aj pre PC hráčov celkom zaujímavý, ale z celkom dobrej pozície ho zhadzuje niekoľko vážnych problémov - a to predovšetkým bugy a chyby v hre, ktoré spôsobujú časté pády (aneb neopravené chyby z konzolových verzií). K tomu sa však na PC pridáva aj naozaj šialená náročnosť na hardvér.

Na tomto mieste by som sa zrejme mohol rozhovoriť o tom, načo používa Force Unleashed jeden z najsofistikovanejších (a najnáročnejších) fyzikálnych enginov vôbec (Euphoria - použíté tiež v GTA IV), keď všetka fyzika by sa dala nasimulovať buď graficky, alebo staršími fyzikálnymi enginmi. Bohužiaľ sú však výrobcovia ešte stále schopní obetovať plynulosť hry na oltár reklamných sloganov o najúžasnejšej fyzike a tak si hráči so slabými počítačmi ani neškrtnú.

Aby som bol férový, patch 1.1 by mal problémy s plynulosťou riešiť, po jeho aplikovaní a znížení grafických detailov však hra naozaj nevyzerá nijak úžasne, čo opäť nie je práve ideálne...

Pokiaľ ste boli zo Star Wars sklamaní neostáva vám asi nič iné, než vyskúšať inú sci-fi značku. Napríklad... James Cameron's Avatar! Hra podľa zrejme najúžasnejšieho filmu tohto roku predsa nemôže dopadnúť zle... alebo áno?

Ono každý, kto hrá hry už nejaký ten piatok vie, že film prekonvertovaný na videohru obvykle dobre nedopadne. U Avatara je to tak na polovicu. Pravda, grafika je v niektorých momentoch podobne nádherná ako jej filmová predloha, ale spackané ovládanie a vôbec dosť podivný herný systém jej na čare uberajú. Dej je približne taký zaujímavý ako jeho filmová predloha, hre však bohužiaľ chýba ten „šokový faktor".

Avatar mi veľmi pripomína jednu starú a dávno zabudnutú hru menom Advent Rising. Tiež to bola sci-fi hra, veľmi podobne sa hrala a veľmi rýchlo sa na ňu zabudlo. A predpokladám, že to bude aj prípad Avatara. Hra to proste nie je zlá, ale pokiaľ nie ste naozaj veľký fanúšik filmu, tak vás proste nemá čím očariť.

Okrem slávnych filmových mien sa však medzi sci-fi hrami objavili aj mená menej známe... No, vlastne, ako pre koho. Pre pamätníkov nebude pojem Bionic Commando určite neznámy. Capcom sa rozhodol oživiť dávnú legendu a previesť ju do 3D, čo sa nie tak celkom podarilo. Osobne starú 2D verziu nepoznám, takže ma k Bionic Commandu neťahá ani nostalgia. A v tom bude asi ten problém. Bionic Commando sa totiž väčšinu času hrá ako úplne obyčajná hra. Jediný, hoci výrazný, rozdiel je v tom, že váš hrdina má okrem kopy zbraní aj hák a lano. A pomocou týchto nástrojov sa môže prichytiť na viac-menej ľubovoľný bod a lietať po meste ako Spiderman. Bohužiaľ, tento mechanizmus nefunguje úplne vždy a okrem toho je hra, ako som už naznačil, v podstate obyčajná.

Veľmi podobne, ak nie ešte o čosi horšie je na tom ďalšia tohtoročná filmová hra - Terminator:Salvation. Osobne si myslím, že séria o zabijáckych strojoch z budúcnosti mala skončiť po treťom dieli, prípadne pokračovať seriálom Sarah Connor Chronicles. Bohužiaľ, filmoví a televízni producenti si myslia presný opak. A tak sa na filmové plátna dostalo nemastné - neslané pokračovanie slávnej ságy. A na naše počítačové obrazovky sa samozrejme prišla predviesť aj hrateľná verzia post-apokalyptického sveta. Terminator: Salvation je však bohužiaľ presným obrazom toho, ako by hra nemala vyzerať - s vašim hlavným hrdinom a dvoma spolubojovníkmi obvykle beháte z jednej lokácie do druhej, ukryjete sa za najbližší kameň a už len zběsilo sypete náboje do stoicky postávajúcich terminátorov. Hra je tak neskutočne stereotypná a nezáživná, že by som neváhal ju označiť za jednu z najhorších v tomto roku...

A ako poslednú medzi 3rd Person akciami som si nechal hru, ktorá zrejme v pohode predčí všetky ostatné kvalitou a ponúkanou porciou zábavy. A tou hrou je Ratchet and Clank Future: Crack in Time. Na prvý pohľad sa jedná o hru pre deti, na pohľad druhý a tretí je to však vynikajúca akčná hra plná bláznivých nápadov, šialených zbraní s jedným arcizlým záporákom. A to všetko v obale Pixarovského filmu - avšak nie len vizuálnym spracovaním, ale aj nevídaným množstvom humoru. Vtipné hlášky v Crack in Time lietajú naozaj takmer nonstop a celá hra pôsobí ako jedna dokonalá rozprávka pre deti aj dospelých.

Herný dizajn by sa dal rozdeliť na dve časti. Najprv si trochu zastrieľate a zaskáčete v koži Ratchera a potom si zahráte za Clanka, ktorý má za úlohu väčšinou vyriešiť nejaký ten hlavolam. Ako som už spomínal, hra oplýva veľkým množstvom mimoriadne originálnych zbraní. A originalita prúdi vôbec celou hrou a to vo všetkých jej sférach.

Podľa všetkého je vraj tento dieľ príbehov Ratcheta a Clanka aj posledný, takže nám neostáva nič iné, než si toto úžasné dobrodružstvo naplno vychutnať.

A čo ďalšie nám priniesol rok 2009? Pre fanúšikov real-timových stratégií je tu Halo Wars. Labutia pieseň firmy Ensemble Studios (ktorý sú vo svojom žánri legendou - majú za sebou dlhé série hier Age of Empires a Age of Mythology) vyvynutá exkluzívne pre Xbox360 prináša na konzole realtimovú stratégiu s veľmi jednoduchou, no pritom účinnou ovládacou schémou. Okrem toho zaručuje príjemný dej zo sveta Halo, množstvo jednotiek, ktoré poznáte práve z FPS série, vynikajúci soundtrack a to všetko zabalené v peknej, pastelovo-farebnej grafike. Hrať môžete ako za vesmírnych mariňákov tak aj za Covenantov, avšak single-player kampaň za emzákov neexistuje, takže tých sa dá hrať len v multiplayeri.

Halo Wars priniesla na konzole real-timovú stratégiu bez hlasového ovládania (ako to urobila hra Tom Clancy's EndWar), ktorá funguje, čo je už samo o sebe veľký úspech. Kvalitu hry dokladajú aj nadšení kritici a vrelé prijatie hráčskej komunity. Nám ostáva len dúfať, že štúdio Ensemble prežije svoj rozpad a ešte od nich nejakú tu RTSku uvidíme.

Pokiaľ máte doma Wii a už vás nebaví hlúpe máchanie Wii-motom pred obrazovkou, možno by ste mali zauvažovať nad kúpou hry Dead Space: Extraction. Vzdialený bratranec „veľkého" Dead Spacu je síce len „on-rails" shooter - čo v preklade znamená, že hru vidíte z pohľadu hlavného hrdinu, ktorého však neovládate vy, ale automaticky sa pohybuje po vopred nadefinovanej dráhe a vy len strieľate vyskakujúce príšery - ale aj tak dokáže zaujať. Keď už pre nič iné, tak preto, že hry na Wii sú obvykle smerované pre deti do 5 rokov...

V Dead Space: Extraction zažijete naozaj desivé chvílky na úteku z vesmírnej lode, ktorá bola napadnutá nebezpečnými votrelcami. Podobne ako v pôvodnej hre, aj tu platí, že headshot obvykle obludu nezabije. Najúčinnejší spôsob boja je teda opäť amputácia končatín nepriateľa.

Okrem svojho „on-rails" zamerania je však Extraction v podstate veľmi podobný tomu, čo sme si prežili aj na „veľkých" konzoliach. Tmavé chodby, desivé zvuky a strach, ktorý si z očí hrdinu užijete ešte o čosi viac. Strieľanie je zrejme najlogickejšia vec, ktorú sa dá s Wii-motom robiť, takže aj v tomto smere je Extraction dobrý. Jediný problém je dlžka hry, ktorá naozaj nie je nijak extrémna. A ďalším problémom je fakt, že pokiaľ sa vám podarí zomrieť, tak presne viete kde vás čo čaká, takže atmosféra strachu sa vytratí, prípadne je vystriedaná frustráciou.

Osobne si myslím, že Dead Space sa na Wii nijakým iným spôsobom preniesť nedal. Ostáva teda len dúfať, že najpredávanejšia konzola nezabije svoj nový „hard-core" prírastok podobne ako zabila Mad World...

A na záver si nemôžem odpustiť jednu logickú ľahôdku. Volá sa Puzzle Quest: Galactrix. Jedná sa o pokračovanie Puzzle Questu, ktoré je však tentokrát zasadené do sci-fi prostredia. Tí,  ktorí túto unikátnu sériu poznajú si buď práve išli Galactrix kúpiť alebo znechutene preskočia na koniec článku v očakávaní niečoho zaujímavého (marne)... Galactrix, podobne ako pôvodný Puzzle Quest, je hra postavená výlučne na riešení logickej hry, pomocou ktorej napredujete v príbehu hry a môžete sa prebojovať až k záveru. Nevýhodou takéhoto hrania je fakt, že to môže relatívne rýchlo omrzieť. Na druhú stranu, pokiaľ si chcete dať pauzu od nudnej práce či monotónnej prednášky v škole, nie je nič lepšie, než si na 10 minút pustiť Puzzle Quest a trochu sa odreagovať a prebudiť mozog.

Ako by som zhodnotil tento rok z hľadiska sci-fi hier? Nebolo to zlé. Veľká škoda je to, že Mass Effect 2 bol odložený. Keby vyšiel už tento rok, mali by sci-fi hráči zrejme podobný sviatok ako hráči fantasy s ich Dragon Age. Okrem Mass Effectu 2 sa však fanúšikovia vedeckej fantastiky môžu tešiť aj na Starcraft 2 - a to sa o fantasy hráčoh povedať nedá, keďže Warcraft IV ešte nie je na pláne...

Bohužiaľ som svoju hernú rekapituláciu nestihol napísať pred Vianocami, takže všetkým čitateľom (aj samotnej stránke Scifizin) želám aspoň všetko dobré do nového roku, veľa úspechov a príjemných chvíľ - možno aj pri nejakej tej sci-fi hre :-)