Trine

Vytvořeno 28.09.2009 11:36:33 | Poslední změna 28.09.2009 11:38:25

TRINE

V jednoduchosti je krása - hovorí staré príslovie. Nie vždy, nie v každej situácií. V prípade hry Trine to však platí na 100 percent a možno aj trochu viac. Predstavte si hru, ktorá vám vloží do rúk 3 postavy, rozprávkový svet, ktorý treba zachrániť a sadu fyzikálnych zákonov. A to je všetko - najnovšie dielo fínskej firmy FrozenByte sa nehrá na sofistikovaný titul - je to proste čistá arkáda, ktorá ma za úlohu pobaviť svojich hráčov, a to sa jej darí naozaj dokonale. Poďme sa teda spoločne pozrieť, čím si Trine získala moje sympatie.

Dej

Žil raz jeden kúzelník. Väčšinu svojho života prežil vo veži, kde odhaľoval rôzne zákutia mágie - čo mu však veľmi nešlo. Navyše, bol osamelý - preto sa jedného večera rozhodol zájsť do tajnej komnaty a vyhľadať tam magický artefakt, ktorý by mu pomohol naučiť sa vyčarovať pravý „fireball". Zvádzanie krásnych žien by potom bolo len otázkou niekoľkých krátkych okamihov.

Žil raz aj jeden rytier. Pravda, kráľovstvo bolo mierne zdevastované a kráľ pod kliatbou, takže náš statočný vojak väčšinu dní prespal a väčšinu nocí prehýril. Jednej noci sa v miernom alkoholickom opojení vydal do tajomnej komnaty, aby zachránil kráľovstvo.

Žila však raz aj jedna zlodejka, ktorej ciele boli omnoho čistejšie, avšak nie omnoho lepšie. Vydala sa do tajomnej komnaty, aby ukradla čo najviac zlata. Kráľ pod kliatbou bohatsvtá aj tak nepotrebuje, však?

Trojica hrdinov sa stretáva v tajomnej komnate a spoločne sa dotknú magického artifaktu známeho pod menom „Trine". A v tom momente sa ich osud mení - kúzlo ich začaruje tak, že už nie sú tromi jednotlivými osobami, ale tri osoby v jednom. Naši hrdinovia nie sú z tejto premeny priveľmi nadšení a tak sa rozhodnú vydať sa na opačný koniec kráľovstva, kde podľa čarodejových vedomostí existuje podobný artefakt, ktorý by ich mal uvoľniť spod kúzla.

Kúzelník (Amadeus), bojovník (Pontius) a zlodejka (Zoya) prechádzajú naprieč celým kráľovstvom a zisťujú, že ich kraj je zničený viac než si mysleli - na každom kroku na nich číhajú zástupy nemrtvých, mestá a hrady sú vypálené, lesy bez spevu vtáctva - všade je mŕtvo. Na naliehanie Kúzelníka sa preto všetci traja rozhodnú svoje kráľovstvo zbaviť nepríjemných monštier a oslobodiť svojho kráľa spod kliatby.

Dej hry Trine je správne rozprávkový a je dosť možné, že vás priveľmi zaujímať nebude. Medzi jednotlivými levelmi si môžete vypočuť čo-to z historie sveta Trine, ale to je tak všetko. Príbeh proste nie je dôležitá súčasť hry, ale treba jedným dychom dodať, že aj napriek svojej jednoduchosti nikoho neurazí.

Hrateľnosť a dizajn

Od deja sa teda posunieme k samotnému hraniu. Hra Trine je v podstate pseudo 2D arkáda. Pseudo preto, lebo hoci je celá hra 3D, postavy sa pohybujú len zľava doprava. Každý level je rozdelený niekoľkými checkpointami, medzi ktorými si užijete naozaj veľké množstvo logických hlavolamov a smrteľných nástrah. Od jednoduchých priepastí či riek naplnených kyselinou až po zložité konštrukcie ozubených kolies, ostnatých gúľ visiacich zo stropu, hojdačiek, pichliačov vystrkujúcich sa spod zeme, trubíc, ktoré na vás pľujú oheň a mnoho, mnoho iných pekelných prekážok. Čaro dizajnu hry Trine však spočíva hlavne v možnostiach, ktoré vám ponúka. Kedže celá hra (doslova) stojí a padá na fyzikálnom engine PhysX, môžete jednotlivé hádanky riešiť tak, ako sa vám zdá najvhodnejšie.

Kúzelník dokáže vyčarovať kocky a dosky, takže ak padáte do priepasti, väčšinou nie je problém vytvoriť si pomocou mága jednoduchý most. Ak vám robí starosti trubica chrliaca oheň, nič vám nebráni tesne pred ňu postaviť kovovú kocku a je po probléme. Okrem toho však ovláda Amadeus jednoduché levitačné kúzlo, vďaka ktorému nie je problém doslova odniesť nebezpečenstvo mimo obrazovky.

To zlodejka rieši veci inak. Okrem luku a šípov má pri sebe špeciálny hák, ktorým sa dokáže zachytiť o akýkoľvek drevenný povrch. Takže priepasti väčšinou rieši tak, že si nájde vhodný bod a ponad jamu jednoducho preletí. Ak jej v ceste niečo prekáža, jednoducho tým smerom pošle pár ohnivých šípov a cesta je opäť voľná.

To bojovník to má v rámci platformingu trochu horšie. Pravda, niektoré prekážky dokáže svojím ostrým mečom rozbiť a ťažké balvany vie zdvihnúť a zahodiť, no ak ide o skákanie, musí sa spoľahnúť na priateľa kúzelníka. Na druhú stranu, jeho štít je odolný voči ohňu, ostňom a mnohým iným veciam, takže častokrát sa kúzelník a zlodejka musia schovať za bojovníka, ktorý nebezpečenstvo odvráti pomocou svojho štítu.

Medzi postavami môžete ľubovoľne prepínať a teda každú nástrahu riešiť s tou postavou, ktorá sa vám na to zdá najvhodnejšia.

V singleplayeri je teda možné každú prekážku riešiť iným spôsobom. Avšak v multiplayeri Trine dostáva úplne iný rozmer - okrem toho, že každý problém sa rieši ináč, môžete so svojimi spoluhráčmi skúšať naozaj neskutočnú interakciu medzi postavami. Navyše, pokiaľ hráte s dvoma kamarátmi, musíte sa postarať, aby všetky 3 postavy preliezli každou prekážkou - nestačí teda za zlodejku preskočiť priepasť - musíte sa postarať o to, aby vaši akrobaticky-menej-ladený spoluhrdinovia tiež prekonali jamu. Ak sa potrebujete dostať cez hojdačku, nie je nič jednoduchšie, než aby ju kúzelník svojim levitačným kúzlom udržal vo vodorovnej polohe a ďalšie dve postavy túto prekážku v kľude prekonali - lenže, ako sa cez tento problém dostane mág? To sú otázky, ktoré vás určite počas hrania Trine potrápia. Stačí hojdačku zablokovať vykúzlenou kockou, alebo bude zlodejka strieľať šípy ako protiváhu voči kúzelníkovi?

Vďaka perfektnému vloženiu PhysX do dizajnu si môžete byť istí, že každá súčasť scény sa bude chovať presne tak, ako by ste to od nej očakávali. Je to vo svojej podstate absolútne geniálny dizajnový prvok, ktorý otvára dvere do úplne novej formy hrateľnosti, ktorá nie je poháňaná animáciami, ale fyzikou. Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že fyzika v Trine je dodnes najgeniálnejšie použitý fyzikálny engine v PC hre. Totiž, načo je vám PhysX v hrách ako Rise of the Argonauts, Gears of War, Gothic 3 alebo dokonca Splinter Cell: Double Agent? Na nič! Až keď sa fyzika stáva neoddeliteľnou súčasťou hry dostáva táto hra nový rozmer - a presne toto platí o Trine.

Vráťme sa však k hre - okrem platformingu a logických problémov vás čaká nemalé množstvo súbojov. Tam, kde kúzelník riešil jednu prekážku za druhou, sa pri bojoch musí spoľahnúť na zlodejku a rytiera. Pravda, aj mág dokáže narobiť nemrtvým solídne problémy, ale predsa len, kostry sú rýchle a kým si čarodej vyčaruje kocku, ktorú by im hodil na hlavu, môže prísť o život. To zlodejka a bojovník kosia kostričky po desiatkách. Lukostrelkyňa môže vystreliť až 3 šípy naraz, dokonca aj ohnivé. Bojovník si neskôr okrem meča osvojí aj naozaj veľké kladivo, ktorým doslovo rozmláti akéhokoľvek protivníka. A opäť, pokiaľ hráte v multiplayeri, nie je nič krajšie, než zlodejka, ktorá preriedi nepriateľov na diaľku; bojovník, ktorý úderom kladiva urobí z nepriateľov kostnú múčku a čarodej, ktorý niekomu sem-tam niečo hodí na hlavu.

Obtiažnosť v hre stúpa postupne a pomaly, nedá sa povedať, že by som niekedy naozaj zatvrdol. Jedinou výnimkou je posledný level, ktorý je naozaj neskutočne ťažký, keďže je level nie len skúškou pre všetky 3 charaktery, ale navyše treba konať pod časovým nátlakom... Neškodilo by, keby hra obsahovala viacero jednoduchších misií tohto štýlu, aby hráčov pripravila na rýchlu a presnú akrobaciu.

V každom prípade je však dizajn a hrateľnosť veľmi (VEĽMI) podarená.

Grafika a zvuky

Graficky je na tom Trine dobre. Ako som spomínal na začiatku, hra sa odohráva len zľava doprava, ale celé prostredie je 3D a je krásne. Pozadia vás častokrát uchvátia natoľko, že zabudnete sledovať, čo sa deje v popredí. Prostredia vôbec pôsobia veľmi rozprávkovo a farebne - každý level ponúka trochu inú škálu farieb a toto pomáha navodiť celkovú atmosféru. Za okolnou grafikou však nezaostávajú ani modely postáv. Či už sa jedná o našich troch hrdinov, alebo zástupy nepriateľov, všetko je vymodelované do posledného detailu. Jediný problém, ktorý mám s modelmi je fakt, že všetky tie kostričky vyzerajú tak nejak rovnako - nezaškodilo by trochu viac variability.

Čo však Trine stráca na miernej jednotvárnosti postáv vynahrádza efektami. Od ohňov cez odlesky, nasvietenie, vodu či vegetáciu, všetko je krásne, farebné, rozprávkové. To ale prináša iný problém a tým sú nároky na hardware - Trine sa tvári ako jednoduchá hra pre každého, no aby ste si ju užili budete musieť buď oželieť niektoré detaily a vysoké rozlišenie, alebo si zvyknete na mierne sekanie obrazu - a na to si rozhodne nezvyknete. Po stiahnutí detailov a rozlišenia je však hra stabilná a ani pri veľkom počte postáv na scéne obraz netrhá.

Pri hudbe Trine opäť exceluje. Či už sa prechádzate po dračom pohrebisku, v starobylom hrade alebo po tmavom opustenom lese, hudba vždy krásne odráža atmosféru jednotlivých prostredí. Skladateľ Ari Pulkinnen sa s hudbou naozaj vyhral a výsledkom je súhrn skladieb, ktoré neurazia ani pri samostatnom počúvaní a nenudia pri hre, pretože hoci je celý soundtrack postavený len okolo 2-3 hlavných motívov, zakaždým sú tieto melódie odohrané iným štýlom a v trochu inom podaní.

V rámci zvukov a dabingu hre nie je moc čo vyčítať. Zvuky sú proste klasické, nič nezvyčajné počas hrania počuť nebudete. Dabing jednotlivých hrdinov je na celkom dobrej úrovni, z ktorej trochu vytŕča rytier Pontius svojím „chrapľákom". Postavy toho na šťastie veľa nenahovoria. Teda okrem rozprávača, ktorý vždy pri loadingu trochu okomentuje dianie vo svete a cestu našich hrdinov. Opäť platí, že ani rozprávač nie je nijak geniálne nadabovaný, ale veď to vlastne nikomu nevadí, však?

Záver

Ako som povedal na začiatku - v jednoduchosti je krása. Hra Trine je vo svojej podstate úžasne primitívna a v mnohom pripomína PS3 hru Little Big Planet. Obe sú postavené na fyzike a logických prekážkach. Ale Trine sa svojim príjemným spracovaním navodzuje mení na rozprávku, aká sa na našich obrazovkách už dávno neobjavila. A tak príliš dlho neváhajte, chopte sa magického artefaktu Trine a vydajte sa do sveta, kde je všetko možné - ak to podlieha fyzikálnym zákonom!

Dej                             - 6/10

Hrateľnosť & Dizajn     - 10/10

Grafika                       - 9/10