Calling All Dawns - Christopher Tin

Vytvořeno 05.10.2009 00:29:04 | Poslední změna 05.10.2009 00:30:13

CALLING ALL DAWNS

Christopher Tin

Svetlo oslobodzuje a temnota obrodzuje; obe cesty sú bez počiatku a nekončia, tak ako samotný vesmír."

Takto nejak by sa dala preložiť pasáž z hinduistickej knihy Bhagavad Gita, ktorá okrem iného hovorí aj o živote, smrti a znovuzrodení. A prečo takto neobvykle začínam článok o hudobnom CD? Pretože presne týmito slovami sa dá vystihnúť nový album Christophera Tina.

Tým, ktorým toto meno nič nehovorí, pripomeniem, že sa jedná o hudobného skladateľa, ktorý si zo dňa na deň vybudoval slávu a to vďaka jedinému „songu" - Baba Yetu, čo je titulná skladba PC hry Civilization IV. Tinov doterajší najväčší úspech je častou súčasťou rôznych koncertov hernej hudby - Chris sa však rozhodol nespať na vavrínoch a v týchto dňoch nám ponúka svoju novinku, CD s názvom Calling All Dawns. A bez väčších rozpakov môžem prehlásiť, že hudobné nebo má novú hviezdu, ktorá žiari až prekvapivo jasne...

Calling All Dawns si kladie za cieľ vniesť poslucháča do unikátneho víru spirituálnej aj svetskej hudby, ktorá znázorňuje 3 fázy ľudskej existencie - život, smrť a znovuzrodenie - alebo ak chcete - deň, noc a úsvit. 12 skladieb, ktoré CD obsahuje sa dá bez problémov do týchto troch skupín podeliť a to už pri prvom počutí - hudba je krásne výrečná a ani nepozorný poslucháč nebude mať problém predstaviť si, čo ktorá skladba znázorňuje a akú správu podáva. Pri trochu pozornejšom počúvaní zistíte, že Tin nielenže úžasne vykreslil atmosféru životného cyklu, ale dokonca sa mu podarilo vytvoriť kompiláciu skladieb, ktoré do seba navzájom zapadajú a jedna na druhú odkazujú. A dokonca - ak si pustíte Calling All Dawns nonstop, je dosť možné že sa vám nepodarí určiť, kde končí posledná skladba a začína prvá.

Predtým než sa pustím do podrobnejšieho popisu jednotlivých piesní, dodám ešte pár informácií o samotnej produkcií - album nahral Royal Philharmonic Orchestra (dirigent Lucas Richman) v svetoznámych Abbey Road Studios (Londýn). Okrem orchestra sa na výrobe podieľali 4 rôzne chóry a niekoľko veľmi známych speváckych sólistov. Dokopy bol album Calling All Dawns tvorený vyše 200 (!) ľuďmi. Poďme si teda povedať, či to celé malo zmysel.

Calling All Dawns začína Tinovým majstrovským kúskom, Baba Yetu. Pieseň je vlastne kresťanská „Modlitba Pána" v Swahilštine. Každý fanúšik Civilizácie 4 či hernej hudby sa po prvých tónoch bude cítiť ako doma. Oproti hernej verzií však tunajšia Baba Yetu pôsobí ešte veľkolepejšie a majestátnejšie. Okrem jemného fillingu a prerobeného flautového sóla sa na záver dočkáme aj výrazne silnejšej orchestrálnej podpory (hlavne hornisti znejú prekrásne).

Baba Yetu je už dávno jednou z mojich obľubených piesní, ktorá mi dokáže vytvoriť úsmev na tvári. Nie som si istý, ako je to možné, ale nech si pustím túto skladbu v akejkoľvek situácií, nálada mi rapídne stúpa. Z tejto piesne skrátka srší neuveriteľný optimizmus.

Po krásnom otvorení nasleduje mierné schladenie emócií. Nasleduje totiž skladba Mado Kara Mieru („Čo vidím von oknom"). Pieseň je spievaná po japonsky, no ak čakáte niečo na štýl klasických japonských popových skladieb (pre herných fanúšikov spomeniem napríklad Eyes on me - Final Fantasy VIII alebo Suteki Da Ne - FF X), rozhodne sa nedočkáte. Namiesto toho si môžete vypočuť úžasne vygradovanú skladbu, ktorá pojednáva o cykloch prírody. Začína jemným spevom o jari a postupne naberá na hlasitosti a orchestrácií až napokon vyvrcholí prekrásnym chorálnym spevom, ktorý symbolizuje zimu. Ako uzavretie cyklu opäť prichádza spevavý šepot o jari.

Mado Kara Mieru je úžasná skladba v ktorej vyniká priam dokonalé prelínanie sa orchestra, sólistov a veľkého zboru. Podobne ako príroda strieda ročné obdobia, aj táto pieseň strieda nálady - začína nesmelým jarným sólom, ktoré rozkvitne do rytmickej (a optimistickej) pasáže až napokon - po malom intermezze - vrcholí spojením všetkých elementov v jeden úžasný celok.

Z japonska sa presunieme len o kúsok na západ, konkrétne do Číny. Pieseň Dao Zai Fan Ye je totiž spievaná Mandarinskou Čínštinou. Tento track vyniká veľmi vydarenými vokálmi, ktoré navodzujú takmer éterickú atmosféru. Stačí zavrieť oči a nechať sa unášať nádhernými motívmi ktoré znejú zas a znova a zakaždým v trochu inej forme.

Trochu zvláštne pôsobí fakt, že po veľmi optimistickom Baba Yetu nasledujú dve skladby, ktoré sú omnoho melancholickejšie, aj keď nie priamo smutné.

Ako dokonalý kontrast potom pôsobí portugalská skladba Se E Pra Vir Que Venha, ktorá na Dao Zai Fan Ye takmer plynulo naväzuje. Svojou plnou orchestráciou nás vracia do veselej nálady slnečných dní. Hlas speváčky Dulce Pontes pomáha doladiť veľmi príjemnú atmosféru - mimochodom, zrejme je to náhoda, ale v niektorých miestach mi Se E Pra Vir Que Venha pripomína spev Lisy Gerard vo filme Gladiator, keď na konci spieva pri víťazstve a smrti hlavného hrdinu.

Po excurzií do slnečného Portugalska sa dostávame do Francúzska - konkrétne nasleduje pieseň Rassemblons-Nous (Zjednoťme sa). Je to jediná skladba z celého CD, ktorá obsahuje prvky elektronickej hudby, čo mierne kazí dojem na tak „jednoduchej" a prirodzenej kompilácií. Okrem toho však Rassemblons-Nous docieľuje presne to, o čo sa snaží. Je to milá a optimistická skladba, ktorá ale dáva poslucháčom pocítiť, že sa jedná o posledný výkrik dňa predtým, než vládu nad prírodou prevezme noc.

Lux Aeterna - skladba symbolizujúca stmievanie a začiatok noci - je prevažne orchestrálna skladba s občasným latinským spevom, ktorá dáva do popredia jemné a zároveň „temné" tóny harfy a flauty. Celá pieseň pôsobí kľudným, takmer až uspávacím dojmom, zahŕňa však v sebe aj esenciu tajomna a strachu.

V tejto atmosfére pokračuje aj Caoineadh - pôvodom írska pieseň, ktorá sa naplno rozozneje tesne pred druhou minútou svojho trvania. Pravda, „naplno" je v tomto prípade relatívny pojem. V tých miestach totiž začína tichý spev sólistky podfarbený len hlbokými zvukmi kontrabasov a violoncella, ktoré počas celého vokálneho sóla držia jediný tón. Celá táto pasáž pôsobí ako úžasná hudobná metafora na svit mesiaca. Pieseň potom naberie ďalší rozmer, keď sa k sólistke pridá ďalších pár hlasov a melodický motív sa postupne rozvíja až do nádherného, emotívneho záveru. Caoineadh v celom svojom trvaní pôsobí ako pohrebná pieseň, čo samozrejme pomáha navodiť atmosféru temnej noci. Po odznení tohto tracku neostáva nič iné, než si ho pustiť znova a Christopherovi Tinovi poslať jeden veľký potlesk...

Nemusíte byť veľkým lingvistom aby ste uhádli,  že Hymn do Trojcy Swietej je skladbou zo susedného Poľska. Atmosféra a celkový feeling je pokračovaním piesne Caoineadh, ale namiesto tajomného írskeho spevu nastupuje hlas opernej speváčky Fredericy von Stade. Hymna Svätej Trojice je (podľa názvu) kresťanskou piesňou. Orchestrácia je opäť ukážková a celý track vás z írskych lesov prenesie do stredovekej katedrály. Ku koncu skladba stráca svoj melancholický nádych a spolu s nástupom chóru sa do nej vkráda aj nesmelý optimizmus rána.

Posledná fáza albumu Calling All Dawns - úsvit či znovuzrodenie - začína hebrejskou piesňou Hayom Kadosh. Hoci je to skladba najkratšia, má v sebe silu za tri. Ako slnko stúpa nad planinami a svetlo naberá na sile, tak aj skladby symbolizujúce zrod nového dňa naberajú na radosti. Hamsafar - v jazyku Farsi - pokračuje vo vykresľovaní rána. Obe skladby mi veľmi silno pripomenuli pieseň Circle of Life z filmu The Lion King, čo - prihliadnúc na námet týchto skladieb - rozhodne nebude náhoda.

Tesne predtým, než nastane konečne deň nás čaká menší výlet na ďaleký východ, konkrétne do Indie. Odtiaľ totiž pochádza pieseň Sukla-Krsne - a z tejto piesne pre zmenu pochádza citát, ktorý uvádzal tento článok. Pôvod skladby zaručuje silný indický prvok v melódií a umiestnenie na CD nedáva tejto piesni inú možnosť než posíliť stále gradujúce napätie pred blížiacim sa veľkolepým vyvrcholením.

Kia Hora Te Marino - finálna skladba albumu Calling All Dawns v Maorskom jazyku - je zrejme najsilnejším spomedzi hudobných symbolov, ktorými je toto CD nabité. Zobrazuje východ slnka, zrod nového dňa, definitívne víťazstvo svetla nad temnotou a nový začiatok nekonečného cyklu života, prírody a vesmíru. Tento cyklus je absolútne geniálne vyjadrení záverečnými tónmi po fanfarickom ukončení skladby, ktoré sú zároveň úvodnými tónmi piesne Baba Yetu.

Calling All Dawns sa nedá hodnotiť ako hudobné CD, pretože by mi naň nestačila hodnotiaca škála. Bez nadsázky by sa dal tento album hodnotiť ako duchovný zážitok - lenže na zážitky predsa neexistuje žiadna stupnica. Neostáva mi teda nič iné, než povedať, že kompilácia skladieb zo štúdia Christophera Tina je GENIÁLNA! Po technickej stránke je dielo bezchybné - orchester, chóry, sólisti, perkusie, kvalita zvuku a všetky ostatné parametre sú špičkové - to je však pri Calling All Dawns úplne nepodstatné. Tento album na svojich poslucháčov pôsobí svojim „vyšším" obsahom, správou ukrytou niekde hlboko v mnohojazyčných a multikulturálnych piesňach. jednotlivé tracky by sami o sebe mohli pôsobiť ako anonymná zbierka priemerne zaujímavých skladieb. V celku však naberajú úplne iný význam a navyše aj ohromnú hudobnú silu - keďže na seba naväzujú nielen hudobne ale aj tématicky.

Je dosť možné, že budete mať problém niektoré skladby pochopiť či prijať. Ja osobne som si nevedel zvyknúť na mierne repetitívnu Rassemblons-Nous. Po niekoľkých počutiach však musím uznať, že hoci to nie je moja obľúbená skladba, na tento album proste patrí a bez nej by to zrejme nebolo ono.

Takže jediná vec, čo môžem doporučiť je album Calling All Dawns si zadovážiť. Na oficiálnej stránke Christophera Tina (www.christophertin.com) si môžete vypočuť ukážky jednotlivých skladieb. Nedokážu zachytiť unikátnu atmosféru celého albumu, ale rozhodne je už z úryvkov cítiť, že za Calling All Dawns sa skrýva niečo viac než len hudba.

Hodnotenie 6/5