Christopher Lennertz

Vytvořeno 04.10.2009 23:47:03 | Poslední změna 04.10.2009 23:49:24

CHRISTOPHER LENNERTZ

Ako úplne prvý článok do sekcie profil som si zvolil kratší popis života a tvorby amerického skladateľa Christophera Lennertza. Keďže je to umelec zatiaľ relatívne neznámy, no zrejme má pred sebou veľmi zaujímavú budúcnosť, myslím že by nebolo odveci, aby bolo o ňom čo-to napísané aj na tejto stránke.

Mladé roky

Christopher Lennertz sa narodil 2. januára 1972 v malom meste severne od Bostonu. Neskôr sa s rodinou presťahoval do mesta Easton v Pensylvánií, kde vo veku 9 rokov začal študovať hudbu. Po štúdiách na miestnej strednej škole sa presunul do Kalifornie, kde študoval skladateľstvo, jazz a hudobnú teóriu na University of South California - Thorton School of Music. V tom čase sa tam nachádzali aj viacerí známi skladatelia - Elmer Bernstein (ktorý získal Oskara za hudbu k filmu Thoroughly Modern Millie + 14 ďalších nominácií), David Raksin (tvoril hlavne v 50. a 60tych rokoch) či Christopher Young (Spiderman 3 a veľa hororov).

Ako sa stal slávnym

Po dokončení štúdií sa, ako väčšina mladých skladateľov, potuloval po rôznych štúdiách, pracoval na menších projektoch alebo získaval skúsenosti popri uznávaných skladateľoch - konkrétne Lennertz spolupracoval s takými skladateľmi ako Basil Poledouris (Barbar Conan, Hunt for Red October, Starship Troopers) či Michael Kamen (Robin Hood, Band of Brothers, X-Men). Pohyboval sa však aj v blízkosti iných producentov - ako napríklad Ozomatli, RZA či Alien Ant Farm.

Chris začal postupne dobíjať Hollywood - prvým väčším úspechom bolo ocenenie portálu Cinemusic - Lennertz získal cenu najlepšieho skladateľa medzi nováčikmi za film Cliva Barkera Saint Sinner (2002). Nezostal však len pri filmoch a o rok neskôr vyhral niekoľko ocenení za soundtrack k PC hre Medal of Honor: Rising Sun. Rising Sun bol menší, konzolový titul, na ktorom sa Chris veľmi dobre predviedol a v neprítomnosti pôvodného skaldateľa soundtrackov série MOH (Michael Giaccino) sa mu naskytla úžasná príležitosť poskladať hudbu aj k mainstreamovejším hrám tejto WWII série - konkrétne Pacific Assault (2004) a European Assault (2005). Medzitým spolu s Ozomatlim získali cenu Grammy za najlepší latinsko-americký rockový album.

A čo dnes?

Momentálne sa Chrstopher Lennertz stáva čoraz populárnejším skladateľom - a to nielen v hernej sfére. V roku 2006 bol nominovaný na cenu Emmy za soundtrack k seriálu Supernatural. O rok neskôr vyhral cenu za najlepšiu hudbu k indie filmu (Tortilla Heaven). Rok 2008 bol pre Lennertz exkurziou do sveta filmvých paródií - napísal orchestrálny podklad k filmom Meet the Spartans (ktorý si u kritikov vybojoval prekvapivo vysoké hodnotenia) a Disaster Movie. V tomto roku má Chris zatiaľ na konte pokračovanie filmu Cats & Dogs s podtitulom Revenge of Kitty Galore. Okrem toho stále pokračuje v písaní hudby pre seriál Supernatural.

Napriek relatívne nabitému programu však Chris nezabúda ani na svojich fanúšikov z rad hráčov. Rok 2006 priniesol hráčom unikátnu westernovú akciu GUN a fanúšikom hernej hudby soundtrack, ktorý priniesol unikátny westernový feeling obalený v hollywoodskej produkcií. V roku 2007 zložil hudbu k hre Warhawk - futuristická lietadlová arkáda, ktorá bola jedným z launch titulov PS3 si prílišnú obľubu u hráčov nezískala, Lennertzová hudba k nej však patrí medzi najlepšie akčné soundtracky. Minulý rok sa Lennertz dostal k hernej verzií najnovšej bondovky Quantum of Solace a toho roku na výbornú zvládol hudbu k hre Godfather 2, kde okrem novátorského spracovania jednej z najznámejších filmových melódií pridal aj solídne množstvo hudby, ktorá mieša dobové a moderné prvky do jedného vynikajúceho celku.

Čím vyniká

Lennertzova hudba má svoje špecifické čaro, ktoré u iného skladateľa nájdete len veľmi ťažko. Pri počúvaní jeho soundtrackov väčšinou prevláda silný hrdinský motív - to platí pre hry GUN, WarhawkMedal of Honor: Pacific Assault. Avšak, napríklad v ostatných hrách série MoH je síce tento hrdinský motív prítomný, ale väčšinou je obmedzený na úvodný track, čiže main theme. Napríklad, hlavná téma MOH: European Assault je veľmi šikovne ukrytá do ostatných trackov, ale väčšieho prevedenia sa (okrem úvodnej skladby) už nedočká. Namiesto toho má každý track svoj vlastný ústredný motív (do pozornosti by som dal hlavne skladbu Stalingrad z MOH:EA), ktorý vo väčšine prípadov vystihuje atmosféru tej ktorej lokácie či bojiska.

Silná inklinácia k nadradenému motívu však nie je jediná vec, ktorá Lennertza odlišuje od zvyšku skladateľov. Lennertz je predovšetkým ozajstným majstrom orchestrácie. Neexistuje lepší príklad než Warhawk. Tento soundtrack má 20 trackov. Napriek tomu sa poslucháčovi môže zdať, že počúva jeden celok. Úvodný motív zaznieva vo väčšom či menšom prevedení takmer vo všetkých skladbách, no ani raz nie je úplne rovnaký. Zakaždým buď hraný inými nástrojmi, rozvetvuje sa alebo ho dopĺňajú postranné motívy. Takisto nie je zriedkavé, že jeden track je tvorený dvoma časťami, ktoré sa líšia orchestráciou aj rytmom a spája ich práve ústredná melódia.

V rámci nástrojov treba povedať, že Lennertz je zjavne veľkým fanúšikom plechových dychových nástrojov, ktoré nesú hlavné témy a fanfarické motívy, zatiaľ čo sláčikové nástroje len málokedy zdieľajú ťarchu ústredných melódií, aj keď aj to sa občas stáva (hlavne v melancholickejších častiach soundtrackov zo série Medal of Honor). Vo väčšine  akčnejších kúskov však pôsobia skôr ako rytmický a melodický doplnok, kde rýchlymi ostinatami, trilkami a glissandami úvádzajú hudbu do pohybu. Drevenné dychové nástroje väčšinou zdieľajú osud sláčikov - znejú tam, kde je treba navodiť rozjímavejšiu náladu. Perkusie používa Lennertz vždy s mierou - okrem timpán, činelov a klasických snare drums používa Lennertz zvony a tam, kde je to adekvátne (MOH:Rising Sun) neváha do orchestra zapojiť lokálne perkusívne nástroje. Vo svojich herných soundtrackoch však len málokedy používa chóry - pravda, občas sa ozvú, hlavne v hrách Medal of Honor: EuropeanPacific Assault, ale väčšinou len na pridanie istého ľudského elementu - v Lennertzovej akčnej hudbe však väčšinou miesto nemajú - čo je svojim spôsobom škoda; na druhej strane, ťažko povedať, či by hudba potom neznela príliš nabušene a nepôsobila preplneným dojmom. A napokon - do takého Warhawku by sa chóry zrejme beztak nehodili.

Všeobecne by sa dalo povedať, že Lennertzova herná aj filmová hudba je mimoriadne pestrá a len málokedy dokáže dostať poslucháča do stavu únavy. Je zjavné, že Chris si dáva vždy záležať na tom, aby bola hudba v správnej miere emotívna, akčná či fanfarická. S prižmúreným okom by sa dala jeho  hudba prirovnať k soundtrackom Johna Debneyho - narozdiel od neho však Lennertz používa omnoho menej chórov, jeho hudba je mierne výraznejšia (používa viac „priebojnejších" nástrojov - ako napr. trumpety) a menej sa spolieha na podobnosť s velikánom filmovej hudby, Johnom Williamsom.

Christopher Lennertz je unikátny skladateľ s veľmi výrazným štýlom a vo veku 36 rokov je v podstate ešte len na začiatku svojej kariéry. Nám neostáva nič než dúfať, že si vypočujeme ešte veľa hodín jeho tvorby a zaželať mu veľa šťastia!