Empire: Total War

Vytvořeno 27.09.2009 19:32:33 | Poslední změna 27.09.2009 19:41:53
Empire: Total War

By Richard Beddow, Richard Birdsall, Walter Mair & Simon Ravn

Hry ako Empire: Total War to v hernom svete nemajú až také ťažké - keďže sa jedná o piatu hru v sérii (Shogun, Medieval, Rome, Medieval II), dalo by sa povedať, že pre toho, kto si tento unikátny mix stratégie a realisticky spracovaných vojen neobľúbil, ťažko bude Empire Total War obľúbenou hrou. Na druhej strane, skalný fanúšikovia sa nedajú odradiť ani zmenami v dobe, v ktorej sa hra odohráva (ja osobne som najviac fanúšikom doby Shogun: Total War, ale veľmi veľa času som strávil pri každej hre z tejto série), ani grafickou zmenou interface, ani relatívne veľkými zmenami v možnostiach ovládania zvoleného národa.

Okrem stále sa zlepšujúceho grafického spracovania a občasných zmenách v hrateľnosti sa séria Total War vyznačuje aj veľmi silným hudobným podkladom. Pravda, v časoch Shogun: Total War bola herná hudobná scéna ešte v plienkach, ale aj v tejto hre sa objavovali celkom zaujímavé hudobné prvky. Neskôr v hre Medieval a Rome: Total War už hudba hrala celkom dôležitú úlohu - hoci nie ako prvok priamo ovplyvňujúci samotnú hru, ale skôr na dotvorenie priam filmovej atmosféry pri bitkách tisícov vojakov.
Tak podobne aj soundtrack k poslednej hre zo série - Empire: Total War - sa snaží priniesť do hry niečo, čo by hráčov prenieslo z pohodlných kresiel na bojiská 18.teho storočia. Na oficiálnych fórach firmy Creative Assembly kolovali fámy, že hudba by sa mala inšpirovať soundtrackom k filmu Master & Commander (kto nevidel, jedná sa o zmes klasickej hudby s veľmi malým obsahom moderných hudobných prvkov). Ja som bol však veľmi zvedavý, že ak sa hudobní tvorcovia naozaj pustia cestou klasickej hudby, ako bude vlastne vyzerať boj? Relatívne kľudná hudba klasicizmu by sa na európskych bojiskách zrejme len ťažko uchytila.

Po pár minútach na bojiskách Empire: Total War je snáď každému jasné, že klasická hudba sa tentokrát nekoná. Jednou obrovskou slabinou hudby v hre je soundtrack na mape kampane. Nepochopil som, prečo hudba väčšinu času vôbec nehrá, a ak hej, tak len akési anonymné chorály či zavýjanie škótskych gájd... Skrátka, hudba kampane nepatrí medzi svetlé prvky soundtracku a (našťastie) sa nevyskytuje ani na oficiálne vydanom CD.
Čo sa však na oficiálnom OST disku vyskytuje je 56 minút skvelej hudby, v ktorej sa striedajú kľudné / mierne napäté tóny s hrdinsko-akčnými pasážami. Poďme sa teda pozrieť, čo všetko OST k Empire: Total War ponúka.

Začína sa, samozrejme, úvodnou témou z hlavného menu. Empire Theme (1) je úžasná skladba, ktorú som (pred kúpou soundtracku) zripoval priamo z hry a púšťal dokola. Je to proste skvelý kus hudby a vynikajúci odpich na začiatok soundtracku. Nasleduje The First Encounter (2), hudba doprevádzajúca intro sekvenciu. Neprekvapí, ale neurazí. A potom už CD pokračuje hudbou, ktorá bude dlhodobým hráčom Empire-u veľmi známa. Na soundtracku je prítomná hudba z videosekvencí ku kampani „The Road To Independence" - The Road to Independence (3), The Price of Freedom (6), The Death of General Braddock (11) a ďalšie - ďalej sú prítomné skladby, ktoré v hre znejú pred bitkou počas fázi „Deployment" - 1775 Bunker Hill Deployment (4), The British Plan Their Attack (12), Sailing Into The Storm (29) a iné - a napokon samozrejme nesmú chýbať skladby hrajúce priamo do rytmu cválajúcej kavalérie, burácajúcich diel a umierajúcej pechoty - The Battle of Quebec (13), 1775 Battle at Bunker Hill (5), The Battle of Azov (22), The Fleets Last Stand (30). Samozrejme som vybral len zopár, ale v podstate všetky skladby zo soundtracku zapadajú do jednej z týchto troch kategórií. V niektorých trackoch sa navyše dostane k slovu už spomínané etnické podfarbenie - či už indiánske napríklad v skladbe The Powhaten Attack (10), alebo blízkovýchodné, napríklad The Battle of Azov (22), The Battle of Bakhchisaray (24)...
Samozrejme, pri pojme „etnické zafarbenie" netreba očakávať nejaký extrémny výkyv v štýle skladieb - všetky majú podobný, hollywoodsky nádych, bez ohľadu na to, ktorú časť sveta reprezentujú. Vôbec celý album sa vyznačuje výrazným hollywoodskym strihom - čo je podľa môjho skromného názoru jedine dobre.

Jedinou vadou na kráse tohto soundtrackového CD je fakt, že skladby sú veľmi krátke - trackov je 32, minút je 56, takže väčšina skladieb má dĺžku nie väčšiu než 2 minúty. Navyše, niektoré skladby sú trochu zvláštne ukončené - keďže v hre tieto tracky hrajú dokola, na CD museli byť odseknuté a občas to pôsobí... trošku násilne. Ale stále je to v norme a nijak to neznižuje vysokú kvalitu CD.

Myslím si, že soundtracky ako Empire: Total War majú v hernom priemysle veľmi dlhú budúcnosť - skvelá, atmosferická hudba nahratá orchestrom (a národná hrdosť mi nedovolí nespomenúť, že OST sa nahrávalo na Slovensku s pomocou Bratislavského Symfonického Orchestra) je naozaj najlepší spôsob ako tú ktorú hru obohatiť o ďalší rozmer. Navyše, toto samostatné CD je skvelo nastrihané, striedajú sa akčné a pokojné pasáže a celkovo je to ideálny kandidát na pohodové počúvanie.
Pokiaľ ste teda fanúšikom hry Empire: Total War alebo dobrej, akčnej hudby (alebo oboch), neváhajte a obstarajte si svoju kópiu tohto CD - nebudete ľutovať.

(+)

Výborné atmosferické OST, ktoré nie je len súčasťou skvelej hry, ale dokáže zaujať aj ako samostatná jednotka. Úžasné heroické motívy a vynikajúca orchestrácia celkovému výsledku len napomáhajú.