Gothic 3

Vytvořeno 27.09.2009 22:34:53 | Poslední změna 27.09.2009 22:39:43

GOTHIC 3

Gothic 3 patrí k veľmi rozporuplným hrám - vyšla v dobe, keď ešte stále všetci slintali nad grafikou hry The Elders Scroll IV - Oblivion a vynášali ju do nebies. Tretí diel hry Gothic teda musel bojovať s veľmi silným súperom a navyše aj s predsudkami - v dobe keď vyšiel sa proste očakávalo, že každé nové RPG bude vyzerať ako Oblivion alebo lepšie. Nemecké štúdio Piranha Bytes sa preto spojilo s firmou Nvidia aby prinieslo hráčom najkrajší vizuálny zážitok.

Tí, ktorí hrali Gothic 3 zrejme vedia ako to dopadlo - áno, hra je to naozaj krásna, ale cenou sú naozaj neskutočné hardwarové nároky a to ešte aj na dnešnú dobu! Len nedávno som znovu nainštaloval aj Oblivion aj Gothic 3; a zatiaľ čo Oblivion som na svojom notebooku rozbehol takmer bez problémov, Gothic 3 sa aj po 3 rokoch od svojho vydania vzpieral a nie a nie chodiť plynulo.

Gothic 3 sa však medzi milovníkmi hernej hudby zapísal rozhodne hrubším písmom ako Oblivion (hoci aj soundtrack Jeremy Soula k ságe The Elders Scroll má svoje čaro). Soundtrack z pera (alebo skôr z počítača) skladateľa menom Kai Rosenkranz je absolútne unikátnym hudobným dielom. Ja osobne mám na inštaláciu hry G3 veľmi príjemné spomienky, pretože počas tohto procesu mi do uší znela hlavná téma Gothicu a možno v tej chvíli som sa rozhodol venovať stále viac a viac času počúvaniu hernej hudby. Dosť bolo úvodných kecov a spomienok, pozrime sa ako vyzerá soundtrackové CD k hre Gothic 3.

Ako každé správne herné OST, aj Gothic 3 začína predvedením úvodnej témy. Title Theme (1) je absolútne skvostná skladba a jedna z veľmi mála svojho druhu medzi hernými (a dokonca aj medzi filmovými) soundtrackmi. Je majestátna a veľkolepá, uvádza hlavný hudobný motív no popri tom zaznejú aj vedľajšie melódie. Skrátka a dobre, prvý track tohto soundtracku si zaslúži veľký potlesk, pretože skladieb tohto razenia je naozaj veľmi málo.

Poďme však ďalej - Open Intro (2) je už podľa názvu skladba z úvodnej videosekvencie, ktorá len pokračuje v tom, čo Title Theme začala - predvádza len hlavnú tému, ale tentokrát trochu menej veľkolepo a s veľmi zaujímavým rytmickým podmazom. Nasledujúca skladba - Xardas' Tower (3) je prvým trackom, ktorý neobsahuje hlavnú melódiu. Táto skladba je omnoho viac zameraná na budovanie atmosféry, v čom exceluje - až na mierne podivný záver je celá ponorená do tajomna a ponurej nálady.

Štvrtá skladba - Vista Point (4) - je typická skladba, akú obsahuje takmer každé RPG - pokojná atmosféra a kľud z nej len tak vyžarujú. Je to ideálny underscore pre momenty pokľudného „adventurovania" po svete Gothicu. Tému z tohto tracku je možné počuť ešte raz, konkrétne v skladbe Vista Point Reprise (19), ktorá je hraná len na harfe a dovádza poslucháča k totálnemu ukľudneniu.

Vráťme sa však ku skladbe číslo 5 s názvom Ruinfields - opäť zaznie repríza hlavného motívu, ale opäť je to v trochu inom svetle - jednak dôjde k veľmi zaujímavému vyvrcholeniu melódie a navyše sa približne v polovici pridá k orchestru aj veľmi krásny hlas speváčky, ktorý prevedie hlavnú tému až k majestátnemu záveru.

Xardar' Towe Surrounding (6) je podobne ako Vista Point viac atmosferická skladba, ale to jej nebráni predviesť poslucháčom ďaľší krásny motív. Nasleduje track Orc Camp (7) ktorý úvádza hlavnú tému pre hlavných protivníkov v hre Gothic 3, čiže veľkých zelených orkov. Tento motív je viac určený svojím bojovým rytmom než melódiou, čo mu však neuberá na kvalite a zaujímavosti.

Trellis Liberated (8) je ďalšia krásna skladba, ktorá je ale podľa môjho názoru trochu zle umiestnená; víťazné hlasy trumpety a pokojné tóny flauty by mali trochu lepší efekt na konci soundtracku. Ale nejdem zbytočne rýpať do peknej skladby a prejdem radšej rovno k Ominous Woods (9). Tento track je opäť klasický RPG - už podľa názvu je každému jasné, o čo ide - navodiť stiesňujúcu atmosféru tmavých lesov (ktorých je v Gothicu 3 naozaj dosť). Melodicky nezaujímavá skladba je vystriedaná trackom Showdown (10), ktorý začína časťou hlavnej témy v orkských rytmoch a opäť nás vracia do mierne bojovejšej atmosféry.

The Dig (11) je ďalšou atmosferickou skladbou postavenou na základných motívoch soundtracku Gothic 3, to sa však nedá povedať o skladbe Slaves (12). Táto je totiž mierne iná - omnoho melancholickejšia a... a proste niečím zvláštna. Uvádza značne obmenenú hlavnú tému, ktorú podčiarkuje ťahavý tón nejakého východne-znejúceho nástroja.

Naproti tomu, Divine Powers (13) nás znova vráti do veľkolepej hudby nielen plným orchestrálnym zvukom, ale aj reprízou hlavného motívu. Venguard Theme (14) v tomto štýle pokračuje, ale približne v polovici sa vzdáva „veľkého" zvuku a ustupuje do miernejších, sólových tónov.

O krásnej skladbe Myrtana Explore (15) som už hovoril - spája v sebe atmosféru underscore skladieb, ale okrem toho je aj veľmi melodická a patrí preto medzi highlighty tohto soundtracku. Aby sme však nezostali v oblakoch príliš dlho, prichádza skladba Fight (16) ktorá síce opäť raz predvádza celú hlavnú tému, ale tentokrát v bojových rytmoch.

Northmar Explore (17) je, podobne ako Slaves veľmi zvláštná skladba. Je síce viac atmosferická ako melodická, ale v ničom nezaostáva a svoj malý, smutný motív si odohrá. Naproti tomu Intro Orcs (18) ide zhurta na vec a znova sa vracia k pôvodnej téme - zo začiatku je track ladený bojovo, neskôr ale prechádza do veľmi pekného cinematického štýlu.

Desert Sun (20) je bez konkurencie najdlhšou skladbou celého soundtracku. Nepatrí medzi oslnivé a úžasné tracky, ale svoje kúzlo rozhodne má - štartuje v mierne arabskom štýle, postupne pridáva vokalistku, gitaru a jemné rytmy. Toto je možno prvý track, ktorý pôsobí mierne nudne, ale na druhú stranu, je to jeden z mála, ktorý neobsahuje hlavnú tému a ako atmosferický track je to výborné.

Welcome to Varant (21) pokračuje v arabskom ladení predošlej skladby, ale tentokrát už zaznie aj pár hlavných motívov. Northmar (22) podobne ako Northmar Explore, pôsobí veľmi ponuro a silne atmosfericky. Neuvádza žiaden z hlavných motívov, namiesto toho navodzuje nekľudnú atmosféru plnú očakávania.

Na záver - Sad Strings (23) sa opäť, po výlete do východných zvukov, vracia k hlavnému motívu, ktorý si medzi sebou požíčiavajú sólové husle a vokalistka. Opäť skvelé, opäť krásne. The End (24) je už len taká čerešnička na torte. V mierne ponurej atmosfére (reprezentovanej dunivými tónmi timpán) zaznie naposledy téma Gothicu 3.

Teraz, po popise skladieb, by som mal pristúpiť k hodnoteniu kladov a záporov soundtracku ako celku. To však vlastne ani nemôžem, pretože OST k hre Gothic 3 NEMÁ žiadne slabé stránky. Od začiatku do konca je to úžasný poslech do poslednej sekundy nabitý motívmi, melódiami a celkovo je to jeden dych vyrážajúci zážitok. Je to proste veľký soundtrack, ktorý by si nikto nemal nechať újsť.

Score: 6/5